avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

YngveR
CONTRIBUTOR *

Feil innbetaling til leverandør - tilgodehavende

av YngveR

Hei Visma,

Jeg betalte et mye større beløp enn jeg skulle for en faktura fra leverandør og fikk resten tilbakebetalt to måneder senere fra leverandør. Problemet er at jeg ikke kan gjøre slik regnskapsføreren anbefaler å føre det direkte mot leverandør som tilgodehavende på 2400 serien, f.eks. 24012 Leverandør XXX. Da måtte jeg isåfall lage en faktura som blir veldig feil regnskapsmessig. Hvordan løser jeg dette?

Dette problemet med at jeg eller kunde gjør feil dukker opp hvert år, og jeg må finne på rare løsninger for å få Eaccounting til å gå opp siden jeg ikke kan føre direkte til 2400 serien eller 1500 serien. Det er som en barnesikring som ikke finnes på voksne regnskapsprogram. Kan Visma gjøre noe med dette. Det må være vanlig med slike feil.

På forhånd takk for svar 🙂

6 SVAR 6

av Jørn Karlsen

Hei

Har du betalt formye eller en faktura dobbelt, fører du det som er betalt formye inn på konto 2400 Leverandørgjeld. og riktig reskontro (leverandør), da vil det stå at dere har penger tilgode.

Så får dere tilbakebetalingen, så føres det mot beløpet på leverandøren der dere har penger tilgode.

Support kan svare dere på hvordan dette gjøres.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

YngveR
CONTRIBUTOR *

av YngveR

Regnskapsfører likte ikke å føre rett inn på 2400 siden det da ikke synes i kundereskontroen hvilken leverandør som har fått tilgodehavende. Han ville at det skulle på en kundekonto som 24012. Det du sier er at Visma ikke kan gjøre dette?

av Jørn Karlsen

Hei

Du nevner kunde reskontro og leverandør reskontro.

Etter god regnskapsskikk, skal formye betalt av kunder, eller formye betalt av ditt selskap, føres inn på kunde eller leverandør, slik at det fremkommer tydelig hvilken kunder du da skylder penger, eller hvilken leverandør som skylder deg penger.

Dette er det lagt opp for å kunne gjøre i alle Visma System.

Har din regnskapsfører andre ønsker, så må du nesten ta opp dette med din regnskapsfører.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

YngveR
CONTRIBUTOR *

av YngveR

Da er vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål. Hvordan gjør vi det i Visma eAccounting? Jeg får ikke opp kunde- eller leverandørkontoene på manuelt bilag. Det er bare ved å lage eller registrere fakturaer at de dukker opp.

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du skriver iinn konto 1500 Kundefordringer eller 2400 så skal du kunne trykke på reskontro og velge den kunden eller leverandøren du vil føre dette mot.

Forklaring på dette svarer support på.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support. Og du vill motta svar fra support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

YngveR
CONTRIBUTOR *

av YngveR

Takk. Du har helt rett. Jeg har ikke lagt merke til den før.