avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Feil ved innlasting av kontoutskrift.

Får opp denne feilmeldingen ved forsøk på lasting av kontoutdrag fra bank.: {"exceptionType":"NullReferenceException","exceptionData":{}}  Noen som kjenner til hva dette skyldes?

6 SVAR 6
Highlighted
Community Manager

Sv: Feil ved innlasting av kontoutskrift.

Hei, Erland.

Dette kan fremkomme av at oppsettet på filen ikke stemmer overens med den informasjonen som hentes av Visma eAccounting, eller at filen mangler "heading".

De 4 kollonnene som programmet trenger er :

Dato : Dato for transaskjonene

Tekst : Eventuell refferanse tekst

Innbetalinger : Hva har kommet inn på konto

Utbetalinger : Hva har gått ut fra konto

Ønsker du hjelpe med oppsett, så kan du sende filen til support.eaccounting.no@visma.com

Da vil en konsulent kunne sett på filen for deg.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager
Highlighted
CONTRIBUTOR *

(updated by VegardSolfilm ‎01-07-2019 11:57 )

Jeg opplever også det samme. 

{"exceptionType":"NullReferenceException","exceptionData":{}}

I følge banken er ingenting endret, og dette har fungert tidligere så feilen må ligge hos eAccounting. 
Tidligere kunne man importere Excel filer, nå må de være i CSV så endringen må ligge hos dere? 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Ja, det stemmer.. Inntil ganske nylig kunne utskriftene lastes inn i excel. Disse ble også med bedre teksting enn dagens csv filer. Jeg ser nå at lasting av .csv filer til vår hovedkonto fungerer, men ikke for andre kontoer vi benytter. Har nå også sendt forespørsel til vår Eika-bank om kundeservice der har forklaring.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Så dere har altså tatt noe som fungerte, og erstattet det med noe som ikke fungerer? 

Hva med å rulle tilbake det som fungerte inntil den nye avlesningen fungerer? 😉 

Highlighted
Community Manager

Hei,

Det er jo svært beklagelig at dere opplever den nye endringen slik, men det kommer dessverre noen "voksesmerter" ved en slik implementering.

Grunnen til at det er kun .CSV formatet som fungerer, er at vi har satt opp et generelt oppsett som kan benyttes av alle banker, og alle type kontoer. Grunnen til at denne feilmeldingen kommer opp, er at det ikke fins noen "headere" i filen deres. Da importen ikke leser et spesifikt oppsett lengre, men kunden bestemmer fra hvilke kolonner programmet skal hente informasjon fra. Så dette krever "headere" i linje 1, slik at programmet kan lese hvilke kolonner som er hva.

Vi jobber selvfølgelig med å løse opp i enkelte problemer som har kommet fram etter lanseringen, men den nye importfunksjonen vil forbli.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Greit nok at det kan være en bedre løsning. Men. Når man gjør en slik endring hadde det kanskje vært lurt å legge inn informasjon i opplastingsvinduet om at det nå må lastes opp csv-filer. Da jeg begynte med opplasting av fil fra banken var det Excel som ble godtatt og ikke CSV som jeg forsøkte først.

Når man gjør en slik endring burde det ha vært opplyst tydelig og ikke overlate til kundene å experimentere seg frem. Da jeg fikk feilmelding på opplasting av excel-fila, trodde jeg det hadde sammenheng med at jeg forberedte bankintegrasjon, selv om den ikke var i gang enda (og fortsatt ikke pga noen signatur-formaliteter). Da jeg forsøkte å laste csv første gang tok det så lang tid før det ble noe respons, at jeg trodde dette ikke funka og avbrøt hele greia og restarta alt. Men da jeg så at det faktisk hadde kommet inn transaksjoner skjønte jeg at det nok krevdes litt mer tålmodighet. Dermed kom altså flere transaksjoner inn dobbelt og dermed ekstra arbeid. 

Det er vel mulig at det er informert om dette ett eller annet sted uten at jeg har fått det med meg. Men dette er ikke godt nok Visma. Neste gang dere gjør noe lignende bør/må dere gjøre en bedre info-jobb!