avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Roger Armand Olavsen
CONTRIBUTOR **

Feilmelding på mva-melding for 2.termin 2018

av Roger Armand Olavsen

Hei.

Jeg har bokført utgifter til togbilletter ifbm. seminar og reiser på følgende måte i hele 2016 og 2017:

Debet 1920 (bank) - brutto billettpris

Kredit 2713 (mva. lav sats)

Kredit 7140 (Reisekostnader, ikke oppgavepliktig) - netto billettpris

Når jeg nå forsøker å lage mva-melding for 2.termin, så får jeg avviksmelding på 11 bilag som gjelder reise med offentlig transport, hvor årsak beskrives som "avvikende beløp". Avvikene gjelder konsekvent konto 2713. Alt som gjelder 2710 meldes ikke med feil. Jeg har sendt en henvendelse til support, men her har blitt avvist med henvisning til at grunnen til feilen er at kostnadskontoen (7140) ikke har mva. kode.

Dersom svaret stemmer, hvorfor har ikke feilen oppstått i løpet av hele 2017 (og forsåvidt 2016). Konto 7140 er jo ikke tuklet med. Jeg lurer da selvsagt også på hvordan utgift til togbillett egentlig skal føres.

Hva slags endringer er utført i programmet som gjør at dette oppstår akkurat nå?

Meg bekjent er de endringer som gjelder mva-melding relatert til ny sats (12%) og endringer ifbm. import.

1 SVAR 1

av Lisa Rognerud

Hei Roger,

Beklager for sent svar!

Jeg har sett litt på din supporthenvendelse og skjermbildene du sendte oss.

Jeg ser at det mangler mva-kode på 7140, det bør det være kode 10 på kostnadskontoen dersom det gjelder mva-lav sats.

Nederst på denne siden er en oversikt over alle kodene.

Når det gjelder et av bilagene som er ført i 2017, vil jeg gjerne se skjermbilde av denne også.

For dersom det ikke er mva-kode på 7140, men bokført mva på 2713 med kode 11 skulle dette også vises som avvik på mva-meldingen.

Jeg sender deg en mail som du kan svare på vedrørende dette.

Ønsker deg en fortsatt fin fredag!

Med vennlig hilsen

Lisa Rognerud
Visma Mamut Support