for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei!
Jeg gikk over fra Mamut One Standard til Visma eAccounting med Payroll ved årsskiftet 2017/18.
Ved utbetaling av feriepenger i år, er det i det gamle systemet registrert en tilgodehavende feriepenger til en deltidsansatt som avsluttet sitt engasjement i Juli 2017.
Hvordan får jeg registrert dette i Payroll slik at utbetalingen til den tidligere ansatte blir korrekt innberettet med A-melding til skattemyndighetene via Altinn?
Imøteser snarlig svar
mvh
Kjetil Johansen
Løst! Gå til løsning.
Hei
For å registrere feriepenger på en ansatt som er opptjent/registrert i et annet system, så må du legge inn feriepengene som er opptjent forrige inntektsår som en inngående saldo under Employee - Ansatt - Transaksjoner - Inngående saldo.
Se denne artikkelen for hvordan legge inn inngående saldo:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Transaksjoner/ta-p/106870
For en nærmere beskrivelse av rutine for feriepenger og trekk i lønn for ferie, kan du ta en kikk på denne artikkelen:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net/Automatisk-rutine-for-feriepenger-og-trekk-i-l...
Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS
Takk for svar Turi!
Jeg skal legge inn opptjente feriepenger fra 2017 (Mamut One) som en inngående saldo slik som du skisserer i Emplyee. Imidlertid lurer jeg også på følgende: For hele perioden 2017 og frem til 31 mai i år har jeg benyttet et virksomhetsnummer som var tilknyttet virksomhet i en annen kommune (Kåfjord - sone 5). Fra 1 juni i år har jeg flyttet virksomheten hjem til Harstad (sone 4). Jeg har fått opprettet et eget virksomhetsnummer fra Brreg via Altinn. Oppsettet for virksomhetsnummer i selskapsinntillinger er følgelig endret med nytt nummer fra og med 1 juni i år. Når jeg nå skal innberette utbetalinger av feriepenger fra 2017 i Payroll - skal jeg bruke det nye virksomhetsnummer eller det gamle?
Hei
Det er utbetalingstidspunktet som styrer dette. Så når man utbetaler feriepengene i juni, så skal dette rapporteres inn på virksomheten man tilhører i juni (det nye virksomhetsnummeret i ditt tilfelle).
Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.