avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Firmabil, eAccountin, lønn

Hei,

Hvordan håndterer man føring av fordell firmabil på ansatte i lønnsmodulen i eAccounting?

29 SVAR 29
Highlighted

Re: Firmabil, eAccountin, lønn

Hei,

Vi har dessverre ingen håndtering av firmabil i Visma eAccounting. Du finner en oversikt over tilgjengelige lønnsarter i Visma eAccounting i "kom i gang hjelpen" her:

https://community.visma.com/Documents/Mamut/Bilder/Kom%20i%20gang%20med%20Visma%20eAccounting%20L%C3%B8nnsslipp.pdf

Mvh Tobias Aune Supportkonsulent Visma Mamut AS.

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei.

Da må man altså sende a-melding for firmabil manuelt? Og så legge inn manuelt bilag for arbeidsgiveravgiften for firmabilen? Blir det rett? Jeg er helt ny til programmet, så skal kjøre første lønning nå, men har altså samme problem som Geir med firmabil. Fikk beskjed når jeg bestilte eAccounting i desember at dette ikke skulle være noe problem, så håper virkelig det er en lett måte å få dette rett på.  

Highlighted

Hei.

Beklager sent svar!

Det er mulig man kan innberette Fri bil på en annen lønnsart, eller endre A-meldingen etter at den er sendt til Altinn. Men jeg må be dere høre med Altinn om hva som er lov å gjøre her. Hvis det eneste alternativet er å sende A-melding direkte i Altinn må man gjøre dette, evt. bruke et annet lønnsprogram som støtter lønnsarten. Visma eAccounting Lønnslipp er en tilleggsmodul beregnet på bedrifter med enkle behov, og har begrenset funksjonalitet i forhold til et eget lønnsprogram desverre. 

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.

Logget på saksnr. 73582.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei

Jeg finner responsen fra Visma som en merkelig ansvarsfraskrivelse. Firmabil er vel ikke en veldig spesiell/sjelden ordning? Visma eAccounting selges inn med "Med Visma eAccounting Lønnsslipp kan du være trygg på at all din informasjon blir korrekt." Finner ikke engang den minste "fotnote" om at det ikke gjelder firmabil.

mvh

Arne

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Ikke for å være negativ, men det er så mang bugs i denne lønnsløsningen at den ikke skulle vært sluppet. Her er det noen i Visma som ikke har gjort jobben sin og det går dessverre utover oss som er kunder. Ikke bra!!!

Mvh Geir

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Helt enig med Lexow. Hele lønnsprogrammet bærer preg av å være prematurt og det blir ikke bedre med at support har en slik holdning som de her framviser. Kan da vel ikke være meningen at kundene skal klarere med Altinn om eventuelle bakdører for å kunne foreta en riktig rapportering?

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Firmabil er veldig vannlig, og jeg mener at det bør kunne finnes en enkel løsning fra eAccounting for det.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hallo.

Så frem til og bruke lønnsprogrammet. Hmmm.

Hvis vi skal bruke lønnsprogrammet må "FRI BIL" inn som et alternativ i gardinen. Er ikke dette på plass blir det feil i lønnslipp, i innrapportering i Altinn og i regnskap. Å rette opp i Altinn etter innrapportering er ikke et alternativ fordi lønnslippen forblir feil. Stiller meg litt tvilende til om dette programmet har passert et brukerforum eller annen kontroll.

Kan det åpenes opp for at lønnslipper kan kjøres uten innrapportering i Altinn? Dette kan vi evt. gjøre manuelt til tingene er på plass.

mvh

Ivar

Highlighted

Hei,

Vi ønsker først og fremst å beklage feil svar fra oss 28.januar ift manuell håndtering av dette i Altinn. Dette er ikke en løsning som kan benyttes.

Når det gjelder spørsmålet i denne tråden om lønnsarter for Firmabil og Diett er dette ikke dekkende i dagens versjon av eAccounting Lønnsslipp. Tjenesten Lønnsslipp i Visma eAccounting er en enkel lønnsvariant som vi er klar over ikke er dekkende for alle firmaer med behov for lønn og innsending av A-melding. Dette er en versjon for de aller minste selskapene med enkle behov rundt lønnsadministrasjon. Derfor oppfordrer vi også alle eAccounting kunder om å lese Guiden "Kom i gang med Visma eAccounting Lønnsslipp" - i programmet før man aktiverer denne tjenesten. Bakgrunnen for dette et at guiden bl.a informerer om hvilke lønnsarter som er inkludert i denne tjenesten (se s.9-10 i Lønnsguiden).

PS! Mot slutten av Q2 vil vi lansere et større og mer komplett skybasert lønnssystem som vil dekke alle lønnsarter, inkl håndtering av Firmabil, Diett og mye mer. Dersom du som kunde ikke kan benytte deg av Lønnsslipp i Visma eAccounting ihht de lønnsarter som her er dekket og ift øvrige punkter i Lønnsguiden, anbefaler vi at du venter med å ta i bruk lønn eller bytte lønnssystem til denne versjonen er lansert. Mer informasjon om dette systemet blir lagt ut på våre nettsider ved lansering.

Med vennlig hilsen

Tobias

Visma Mamut Support

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei, hvordan går det med oppgradering av lønnssystemet, savner også mulighet for føring "FRI BIL". Mvh Kjetil
Highlighted

Hei. 

Jeg må undersøke dette nærmere, men kommer tilbake til deg så snart som mulig. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 157137. 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei. Har dere funnet en løsning for Fri Bil? Vi har akkurat gått over til eAccounting og har sittet lenge for å få over tallene fra et annet regnskapssystem. Når jeg nå skal foreta en enkel lønnskjøring for en enkel og liten bedrift stopper det plutselig opp når jeg nå ser at det ikke er mulig å innberette Fri Bil. Hvordan har dere andre med denne problemstillingen løst problemet? Mvh Petter

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg har løst dette ved å rapportere det inn manuelt i Altinn. Har regna ut hvor mye ekstra skatt som skal trekkes og registrerer dette som ekstra skattetrekk i eAccounting. For å ikke få krøll ved innsending bør du benytte "uten arbeidsforhold" når du registrerer i Altinn. Mvh. Katrin Eikrem
Highlighted

Hei Kjetil Hillestad og Petter Johnsgard,

Beklager at vi ikke har kommet med noe svar i denne saken enda.

Vi har per dags dato ingen lønnsart for fri bil i Visma eAccounting. Det er mulig dette vil komme i Visma eAccounting i fremtidige versjoner, men det er for tidlig å si noe om når dette vil kunne være på plass.

Om man kan gjøre slik som Katrin Eikrem beskriver her, med å innrapportere dette manuelt via en egen manuell amelding, er heller ikke opp til oss å svare på. Vi vil anbefale at en slik type løsning sjekkes med A-ordningen/Skatteetaten.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Highlighted

Hei igjen. 

Se denne tråden for oppdatert info ang. firmabil. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 157137. 

Highlighted

Avklaring ift spørsmål om "Fri bil" i Visma eAccounting Lønnsslipp:

Med bakgrunn i mange ønsker om at Visma eAccounting Lønnslipp også bør støtte "Fri bil", er det nå besluttet at vi kommer til å støtte Firmabil (under 7,5 tonn) og Yrkesbil i Visma eAccounting Lønnsslipp. Utfyllende informasjon om innhold i funksjonaliteten vil være en del av Versjonsnyheten og hjelpefilen når dette gjøres tilgjengelig. Jobben med å implementere dette i Lønnsslipp er påstartet, og vi ønsker å gjøre dette tilgjengelig så snart som mulig. Men vi kan dessverre ikke si noe om dette blir tilgjengelig i 2016 på nåværende tidspunkt. Dersom du er avhengig av funksjonalitet for håndtering av "Fri bil", anbefaler vi deg å benytte annen løsning inntil videre og minner om vår guide "Kom i gang med Visma eAccounting Lønnsslipp” for hvilke lønnsarter som er dekket.

mvh

Jan Helge Eikrem, Product Manager

Visma Mamut AS

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Hei,

Hvodan går det med firmabilfunksjonaliteten?

Highlighted

Hei, Lars Espen.

Lønnsarten for fimabil vil komme, men vi har dessverre ikke et konkret tidspunk på dette enda. Vi vil oppdatere denne tråden så fort denne funsksjonaliteten er tilgjengelig i Visma eAccounting.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 191687

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Hei, 

Etter og ha lest alle innlegg, håper jeg inderlig at denne funksjonen kommer på plass!! Vi er nå 2 i firma som benytter "fri bil" og trenger denne funksjonen asap!!

Er enig med Andrea Kleven-Felloni sitt innlegg den 01.02.2016 om at dette er en veldig vanlig lønnstrekk funksjon som bør være standard i de simpleste av regnskapsprogram.

MVH

Richard