Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Føring av faktura hvor kun mva skal betales

Hei.

Jeg hadde redningstjeneste via Falck grunnet en feil som oppstod på bil. Betalte egenandel i ettertid på kroner 500,-

Nå har jeg mottatt en faktura hvor jeg må betale mva summen av totalprisen for oppdraget. Det er da bare mva avgiften som skal betales inn, i dette tilfellet pålydende kroner 451,-

Hvordan fører jeg dette?

Mvh

Aksel

7 SVAR 7

Re: Føring av faktura hvor kun mva skal betales

Hei, Aksel.

Du kan opprette en leverandørfaktura hvor du skriver inn totalbeløpet og fyller inn mva-avgiften du skal betale i feltet for den aktuelle mva-satsen, f.eks. høy mva (se vedlagt skjermbilde). Når du skal bokføre fakturaen vil du få et varsel om at registrert mva-beløp ikke ser ut til å være korrekt, men dette kan du bare se bort fra.

Jeg vil minne deg på at dette er den programtekniske løsningen, og jeg kan ikke garantere at dette blir regnskapsmessig riktig. Om du skulle ønske å dobbeltsjekke dette vil jeg anbefale deg å stille spørsmålet i Faglig forum.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 156341

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community Smilefjes glad
CONTRIBUTOR *

Jeg skal jo aldri betale beløpet, annet en mva avgiften så dette går jo ikke regnskapsmessig.

Hei igjen.

Jeg forutsetter at leverandøren krever inn mva-beløpet da han selv skal betale dette til myndighetene. 

Hvis fakturaen bare inneholder moms kan du (ref. bilde over):

1. Legge inn totalbeløpet på fakturaen (lik momsbeløpet) i feltet Totalbeløp

2. Legge inn samme beløp i feltet Mva. høy sats (ved høy sats)

Bilaget vil da bokføres som følger: 

Kredit 451 på konto 2400

Debet 451 på konto 2710 (ved høy sats).

Dette er altså en teknisk løsning, men jeg kan ikke garantere at det er regnskapsmessig riktig. Vi på support er ikke regnskapsførere, og kan derfor ikke gi regnskapsteknisk rådgivning. Ønsker du å spørre en regnskapsfører kan du bruke Faglig forum

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support. 

Logget på saksnr. 156341.

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
CONTRIBUTOR *

Takker.

skal sjekke videre med regnskapsfører ang. denne løsningen.

CONTRIBUTOR ***

Slik det ble beskrevet nå sist er riktig.

Rene MVA-fakturaer fra forsikringsselskaper eller lignende etter slike redninger/reparasjoner skal betales, og MVA kan kreves tilbake fra myndighetene hvis du er mva-registrert.

Bokføres direkte mot MVA-konto og leverandør som beskrevet over.

mvh regnskapsfører Smilefjes glad

Highlighted

Og dersom du har fradragsrett på bilen. Er det varebil/lastebil eller privat bil. 

CONTRIBUTOR *

Det er firmaregistrert varebil registrert som budbil med transportgodsforsikring.

Takker for all hjelp. Skal prøve å dette riktig ført inn nå i dag.

Tror jeg skal få til dette her nå.

Mvh,

Aksel