avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Føring av kundefaktura til utlandet i NOK som betales til EUR konto

Vi har en del utenlandske privatkunder som faktureres i NOK. Kundene vil imidlertid gjerne betale i EUR (til vår konto i EUR). Når jeg forsøker å føre betaling av faktura, får jeg imidlertid kun opp valgene Kasse eller driftskonto.

Forsøk på å føre innbetalingene som Kasse/Bank-hendelse går også dårlig siden jeg ikke får bokført innbetalingene mot kundefaktura (får ingen kundefaktura i liste over ubetalte faktura).

Hvordan skal jeg føre dette for å få min kundereskontro til å stemme?

4 SVAR 4
Highlighted

Re: Føring av kundefaktura til utlandet i NOK som betales til EUR konto

Hei

Dersom du skal registrere fakturaen som betalt til en annen konto en kassekontoen eller driftskontoen så må du gå via kasse og bankmodulen. Her velger du den bankkontoen du vil og legger opp en ny bankhendelse. Det forutsetter at du har opprettet det som en bankkonto under Innstillinger - kasse og bankkonto.

Det som er viktig er også at er fakturaen i EUR så må du også legge opp bankhendelsen i EUR. Når du legger opp bankhendelsen huker du av for utenlandsbetaling slik at du legger opp EUR og beløpet som på fakturaen, og det norske beløpet som er kommet inn på bank.

Håper dette var til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

Finner fortsatt ikke ut av dette. Første avsnitt i svaret ditt er greit nok. Eurokontoen er registrert i eAccounting. Det er andre avsnitt i svaret ditt som volder problemer:

1. Faktura er utstedt i NOK, men betalt i EUR til Eurokonto. Lager følgelig en bankhendelse mot EUR-kontoen med faktisk mottatt beløp i EUR. Det er ikke mulig å angi motverdi i NOK for denne innbetalingen (se utklipp)

2. Etter å ha registrert innbetalingen forsker jeg å kjede denne mot kundefakturaen innbetalingen refererer seg til. Dette går ganske dårlig siden det un er faktura utstedt i EUR som tydeligvis kan kjedes mot innbetalinger i EUR...

Har du et triks i ermet?

Mvh

Ove Kristoffersen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Highlighted

Hei

Jeg ser ikke bildene du sender her, men kan svare deg uansett. Når fakturaen er i NOK så kan den ikke betales med EUR kontoen. Grunnen til dette er at faktura og betaling må være i samme valuta, og man kan kun ha EUR betalinger fra EUR kontoen. Så dersom du skal registrere betalinger fra EUR kontoen må fakturaen opprettes i EUR. Eller så må du registrere den norske fakturaen fra den vanlige driftskontoen og eventuelt gjøre overføring fra driftskonto til EUR konto i ettertid.

Håper dette var oppklarende. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS