avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Føringer på kunde- og leverandørreskontro

Jeg er ny bruker av eAccounting.  Jeg er  og har vært bruket av Mamut i mange år.

Når jeg sammenligner regnskapsprogrammene kommer eAccounting desverre dårlig ut på flere områder. Det som virker helt håpløst er eAccounting og bruk av kontoene 2400 og 1500.

Forstår jeg det rett, kan det ikke føres noen pengetransaksjoner på disse kontoene uten at disse kan krysses mot allerede ført leverandørfaktura eller kundefaktura. Dersom det gjøres feil ved utbetaling eller innbetaling (for eksempel doble betalinger), er det ikke mulig å håndtere på en "normal" måte.

Det vil si å føre feilbetalingene på aktuell reskontro og deretter føre pengestrømmen når den er rettet.

Det samme gjelder om man for eksempel skal rette at det er ført en innbetaling på feil dato. For eksempel ved et årsskifte. Jeg har registrert til dels lange artikler om hvordan man skal komme seg ut av en slik situasjon.

Det kan heller ikke føres bilag som gjelder kunder og leverandører i den tradisjoneller bilagsregistreringen. Det medfører at man må hoppe mellom menypunt avhengig av bilagstype.

Mamut har enkle og svært rasjonelle måter å håndtere diss foholdene på. Vurdere Visma å "løse" disse problemene.

Skulle jeg ha misforstått mulighetene i eAccounting vil det være til stor glede.

7 SVAR 7
Highlighted

Re: Føringer på kunde- og leverandørreskontro

Hei Jostein Myklebust,

Det er mulig å føre mot konto 2400 og 1500 uten at man har en eksisterende faktura å knytte posteringen mot. For å kunne gjøre dette må man åpne for dette under: Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger. Sett her hake på valget: Bruk manuell reskontroføring. Du vil da få muligheten til å opprette en reskontropost dersom det ikke eksisterer når du fører bilag mot 2400 og 1500. 

I tillegg må du åpne opp for at det kan bokføres manuelt på konto 2400 og 1500. Du gjør dette fra: Innstillinger - Kontoplan -  finn for eks konto 1500, trykk på den og velg rediger - se her til at haken for lås for manuell kontering er fjernet.

Det som kan være en utfordring i Visma eAccounting er at det ikke er mulig å oppheve en kjede mellom for eksempel en faktura og en betaling. Når kjeden er opprettet blir disse hendelsene låst mot hverandre og vil skape et problem dersom for ekeempel enbetaling er kjedet mot feil faktura. Da må man bokføre vekk dette med litt omstendige metoder slik som du allerede har funnet oppskrifter på på nettet. Vi er klar over at dette er tungvindt og det vil derfor komme støtte for å oppheve kjedene i Visma eAccounting. Vi kan ikke si akkurat når det er på plass men håper å få til dette så raskt som mulig.

Vi håper at dette var til hjelp.

Med vennlig hilsen

Tobias

Visma Mamut support

Logget i saksnummer: 82374

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei Sitter nå med samme problemstilling. Åpner for manuell føring i Firmainnstillinger og kontoplan, men får samme beskjed at 2400 er låst for manuell bokføring. Noen som kan hjelpe?

mhv Kaare

Highlighted

Hei Kaare,

Dersom du får melding om at kontoen er låst for manuell bokføring, så virker det som om innstillingen i kontoplanen ikke er satt. Jeg ser at jeg har glemt å nevne det i svaret mitt over, men kontoplanen er spesifikk per år. Det vil si at om du for eks skal bokføre et bilag i 2015 så er det viktig at også kontoen er endret for 2015 og ikke kun fra for eks 2016. Gå til: Innstillinger - Kontoplan - se her til at det er valgt det året som du ønsker å bokføre i - velg deretter konto 2400 og trykk Rediger - pass på at haken "Lås for manuell kontering" ikke er haket på - Lagre. Forsøk deretter å opprette bilaget på nytt.

Dersom dette fortsatt feiler er det fint å få litt mer informasjon angående hvordan bilaget føres. Legg gjerne med et skjermbilde slik at vi kan se.

Med vennlig hilsen

Tobias

Visma Mamut Support

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Hei.

Jeg har også samme problem. For ikke "åpnet" 2400.

Denne posten må jeg få ordnet slik at årsoppgjøret kan gjøres.

Legger ved en skjemdump.

Highlighted

Hei Heidi,

Innstillingen på kontoen ser korrekt ut, forutsatt at innstillingene her er satt for det året du ønsker å postere bilaget i. Det du da i tillegg må sjekke er at du har åpnet for manuell reskontroføring. Du gjør dette under: Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger. Her må du sette hake for "Bruk manuell reskontroføring" og "Bilagstekst" - lagre deretter dette vinduet og forsøk å postere bilaget på nytt.

Skulle dette fortsatt feile etter dette vil jeg gjerne ha et skjermbilde av disse innstillingene i tillegg til et skjembilde av selve bilaget du forsøker å postere inkludert feilmeldingen du får.

Med vennlig hilsen

Tobias

Visma Mamut Support

Logget i saksnummer: 97166

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei!

Jeg sliter med det samme som ovenstående. Har en innbetaling fra kunde uten at det finnes en faktura som matcher (dobbeltbetaling). Har alle innstillinger korret som nevnt over her, og har logget ut og så inn igjen, sjekket at innstillingene fortsatt er korrekt, men får fortsatt ikke lov til å bokføre noe uten at det eksisterer en faktura å postere mot.
Vet at det etterhvert dukker opp et motbilag, så vil derfor ikke bokføre mot kto 1509 da jeg vil at dette skal være synlig på kundereskontro / åpen post. 

Rimelig tungvint...

Jeg fører regnskap for en kunde, så har ikke lyst til å legge ut skjermdump her, har du/dere en direkte epost jeg evt kunne sendt til?

mvh

Nina Tenåsen - Regnskapskontor

Highlighted

Hei, Nina.

Jeg har sendt deg en mail du kan svare på med skjermbilder som vedlegg.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 198295

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂