avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Forsinkelsesrenter på faktura

På faktura som sendes fra Visma eAccounting står det følgende tekst:
"Ved betaling etter forfall beregnes rente etter forsinkelsesrenteloven"

Kan systemet beregne disse rentene automatisk slik at en kan legge de på neste faktura?

7 SVAR 7
Highlighted

Re: Forsinkelsesrenter på faktura

Hei, Shirani.

Visma eAccounting regner ikke dette ut automatisk dessverre. Om du går til Innstillinger - Firmainnstillinger - Fakturaopplysninger kan du legge inn informasjon under Betalingspåminnelse. I feltet for Påminnelsesavgift kan du legge inn beløpet som skal komme med på betalingspåminnelsen/inkassovarselet når du oppretter dette. Les mer om betalingspåminnelser i Visma eAccounting her.

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 206841

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei, det har jeg lagt merke til, men jeg oppfatter forsinkelsesrenter og påminnelsesavgift som forskjellige ting.

Highlighted

Hei, Shirani.

Ja, du har helt rett! Beklager misforståelsen. Forsinkelsesrenter blir ikke beregnet automatisk, og må derfor gjøres manuelt. Se denne siden for litt mer informasjon. Her finner du også en kalkulator for forsinkelsesrenten som kanskje kan være til hjelp.

Jeg skal legge det opp som et ønske om forbedring da det er et veldig godt innspill!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 206841

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei!

Blir det gjort noe med dette? Altså: at forsinkelsesrenter blir beregnet og lagt til automatisk på forfalte fakturaer? Må innrømme at jeg ble litt overrasket over å finne ut at denne funksjonen ikke er i programmet, jeg trodde alle/de fleste regnskapsprogram gjorde dette.

Highlighted

Hei Ragnhild,

Det ligger registrert som ønske til forbedring, men jeg vet dessverre ikke mer enn dette per dags dato.

Jeg vil også anbefale deg å stemme på dette forslaget under vår Idèbank.

Status på forslaget blir også oppdatert med mer informasjon dersom det blir endringer.

Ønsker deg en fortsatt fin fredag, og riktig god helg!

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Highlighted
CHAMPION *

(updated by uffe75 ‎02-12-2017 21:19 )

kan dere vennligst komme med en forklaring i klartekst hvordan dere mener dette skal løses både teknisk og regnskapsmessig, ved å opprette en egen artikkel i artikkelregisteret - sånn at det beløpet man legger inn som forsinkelsesrente kommer på riktig konti i regnskapet? Dette er svært irriterende at det ikke er automatisert!

Det jeg er ute etter er en steg for steg forklaring på hvordan få dette riktig, og vennligst verifiser løsningen dere anbefaler med regnskapsførerne deres, sånn at det blir riktig i regnskapet.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Sv: Forsinkelsesrenter på faktura

Registrerer at Visma på to og et halvt år enda ikke har klart å legge inn en funksjon for å beregne eller fylle inn forsinkelsesrenter i Eaccounting til tross for flere tilbakemeldinger her inne. Skulle tro at dette var en særdeles enkel sak å utbedre. Skuffende!