Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Forskuddsbetalt faktura til leverandør

Vi har i 2018 forskuddsbetalt en leveranse fra en utenlandsk leverandør. Vi har bankintegrasjon og har ført beløpet D forskuddsbetalt kostnad og kredit bank.

Nå har varene kommet og fakturaen er bokført.

Hvordan kan jeg tilbakeføre betalingen fra konto forskuddsbetalt kostnad og mot leverandørfakturaen slik at denne står som betalt i reskontroen?

6 SVAR 6

Sv: Forskuddsbetalt faktura til leverandør

Hei Tone,

Du skal ha mulighet til å registrere betalingen direkte fra balansekostnadskonto mot din leverandørfaktura. Står litt mer her om hvordan dette kan gjøres: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Registrere-betaling-av-leverandorfaktu...

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Fakturaen kommer ikke opp som et valg. Lurer på om det kan ha noe med at leverandøren er utenlandsk og/eller at leverandøren er registrert med valuta USD?

Korrekt,

Da må du evt. angre forskuddsbetalingen under Kasse og Bank - Endre hendelsen til utenlandskbetaling før du fører hendelsen fra bank mot fakturaen.

Et annet alternativ blir å evt. føre fakturaen mot en midlertidig konto (Eks. Kassekonto 1900) under Kasse og Bank - Kassekonto, før du fører mellom 1900 og konto for forskuddsbetaling.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Jeg kan ikke angre matching da 2018 er avsluttet.

Kan du forklare løsning nr 2?

Hvis jeg går inn på fakturaen og velger handling, registrer betaling så er feltet for konto låst.

Highlighted

Hei igjen,

Gå inn på Kasse og Bank - Velg Kassekonto 1900 og Trykk på Ny Kassehendelse oppe til høyre. Legg inn betalingsdato og marker for "Utenlandsbetaling". Legg inn beløp i NOK samt i valuta og deretter velg Legg til.

Trykk på Søk - Betaling av leverandørfaktura og finn fakturaen i feltet under. Når det ikke står noe beløp igjen å avstemme kan du bokføre.

Etter at du har registrert betalingen av fakturaen kan du føre et manuelt bilag D1900 K(Konto du har benyttet for forskudd).

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

(updated by Tone Bakketun Lundberg ‎20-03-2019 12:49 )

Takk