avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Fri bil

Vil Visma eAccounting være oppdatert i henhold til gjeldende lover og regler for fri bil innen utgangen av 2016? 

18 SVAR 18
Highlighted

Re: Fri bil

Hei Reidar Kalan Olsen

Med bakgrunn i mange ønsker om at Visma eAccounting Lønnslipp også bør støtte "Fri bil", er det nå besluttet at vi kommer til å støtte Firmabil (under 7,5 tonn) og Yrkesbil i Visma eAccounting Lønnsslipp. Utfyllende informasjon om innhold i funksjonaliteten vil være en del av Versjonsnyheten og hjelpefilen når dette gjøres tilgjengelig. Jobben med å implementere dette i Lønnsslipp er påstartet, og vi ønsker å gjøre dette tilgjengelig så snart som mulig. Men vi kan dessverre ikke si noe om dette blir tilgjengelig i 2016 på nåværende tidspunkt. Dersom du er avhengig av funksjonalitet for håndtering av "Fri bil", anbefaler vi deg å benytte annen løsning inntil videre og minner om vår guide "Kom i gang med Visma eAccounting Lønnsslipp” for hvilke lønnsarter som er dekket

mvh Aleksander Nunes-Xavier, Visma eAccounting support
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei!

Dersom dere ikke klarer å støtte "fri bil"via lønn nå i 2016 hvordan vil dere praktisk løse innberetningen for fri bil i 2016?

Vilel du kjørt lønn som vanlig i desember og sendt inn a-meldingen automatisk fra regnskapsystemet og korrigert for fri bil i en endrings a-melding direkte i altinn?

Highlighted

Hei Ørjan,

Vår anbefaling på generelt grunnlag vil være å vente med å bruke Visma eAccounting til det fulle behovet for innrapportering er dekket av programmet som helhet.

Vi vet at noen kunder som har brukt Visma eAccounting har valgt årapportere fri bil på en manuell amelding på Altinn. Dersom man velger å gjøre det slik er det viktig å passe på at man rapporterer uten arbeidsforhold, slik at ansatte ikke blir dobbelrapportert på ameldingen. Det er et eget valg for dette på den manuelle rapporteringen. Merk at vi anbefaler å sjekke en slik type alternativ løsning der man rapporterer fra flere forskjellige systemer med A-ordningen direkte. 

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Er det no nytt om når lønnsarten "fri bil" eller tilsvarende blir tilgjengelig i Visma eAccounting?

Mvh Ole

Highlighted

Hei, Ole.

Om alt går etter planen håper vi at dette skal være tilgjengelig i Q1. Noe mer konkret vet jeg ikke nå da man må ta forbehold om at det kan oppstå forsinkelser.

Vi vil oppdatere denne tråden så fort funskjonaliteten er tilgjengelig i Visma eAccounting eller når vi vet noe mer.

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 213595

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei!

Har nå tatt kontakt med a-ordningen for mulig reg direkte i Altinn vedr. fri bil.

De ville helst ikke ha denne type registrering siden den ansatte allerede var inne i vårt system (e-accounting) og i direkte sendt a-melding.

Når vil dette være tilgjengelig i e-accounting?? Haster for vårt vedkommende. Har heller ikke mulighet til å kjøpe flere systemer for å kunne registrere dette i ett annet system. Etter ovenstående sies det at det vil være tilgjengelig i "Q1". Hva vil det si?

Mvh

Wenche

Highlighted

Hei, Wenche.

Planen er at dette skal være tilgjengelig i Visma eAccounting i løpet av Q1 (første kvartal, januar-mars) 2017. Dette er ikke noe jeg kan love, da vi må ta forbehold om at det kan oppstå forsinkelser.

Denne tråden blir oppdatert så fort vi vet mer 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei, det er nå mars 2017, og jeg har nettopp kjøp e-accounting med lønnsmodul.  Jeg starter første lønnslipp for mars med A-melding.  Jeg ser at i lønnsmodulen jeg nettopp har installert, er det ikke lønnsart for fordel for bruk av firmabil privat.  Hva er status?

Ellers, kan du si meg hvilken lønnsart som skal brukes for fri mobil telefon.  Det er ca. 3 forskjellige lønnsarter med "telefon".  

Hvis ikke støtte for firmabil er på plass enda, vil jeg be om å få slippe å betale for lønnsmodulen, da jeg må bruke en annen annet Visma lønns program hos min regnskapsfører, noe som vil koste penger.  Jeg var desverre ikke klar over denne mangelen da jeg kjøpte lønnsmodulen, og dere kan nesten ikke forvente at kunder sjekker produkter så nøye på forhånd.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

FYI: Jeg har akkurat snakket med kundeservice. De har, til min fortvilelse, fremdeles ingen dato for når dette er klart.

Highlighted

Hei,

Dette er som Petter poengterer dessverre ikke på plass enda. Det er planlagt at det skal komme, men tidspunktet er fremdeles usikkert.

Når det gjelder fri telefon så må du benytte lønnsarten som står i stil til det oppsettet dere har i firmaet. Er dere usikre vil jeg anbefale å sjekke direkte med en regnskapsfører, men dette kan nok gi dere en pekepinn:

Dersom firmaet betaler regningen skal det ikke utbetales på lønnsslippen, men fortsatt beregnes skatt, i så fall er det en naturalytelse. Betaler ansatte selv, skal beløpet utbetales, i så fall er det en kontantytelse. Begge disse lønnsartene genererer skatt og arbeidsgiveravgift og rapporteres på ameldingen. Dere kan se hvilke ameldingskoder lønnsartene rapporteres mot her. "Elektronisk kommunikasjon (utgift, u/ skatt)" rapporteres ikke inn over ameldingen i det hele tatt. 

Når det gjelder fakturering for lønnsmodulen i Visma eAccounting, så blir det kun fakturart per ansatt det kjøres lønn for per måned. Dersom man ikke kjører lønn i Visma eAccounting, vil man heller ikke bli fakturert for dette. Lisenskostnad for eAccounting forøvrig vil derimot bli fakturert som normalt.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer: 262558

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Vi venter fremdeles i spenning på når "fri bil" blir tilgjengelig. Noe nytt?

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Henger meg på her.

Er helt avhengig av at dette nå blir i orden, og det har vel vært et tema både i 2016 og siste ferdigstillelese var 1.kvartal 2017.

Dette bør prioriteres dersom dette programmet skal være brukbart og det bør også være en tidsplan som kan informere brukerne om når de kan vente at det er i orden. Virker som dette bare er et problem som blir skjøvet foran seg.

Er trolig endel mindre bedrifter og kanskje da også håndtverkere som benytter dette programmet og da bør løsningen vedr. firmabil være i orden. Blir et altfor dårlig svar når det bare gis tilbakemelding om at da må det velges et annet lønnsprogram. Spesielt når Visma EAccounting også har lønnsmodul. Visma er vel  intressert i kunder og da gjerne fornøyde kunder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Henger meg også på, da dette MÅ på plass snarest.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Ja, det haster! Vi må få en dato som vi kan forholde oss til. Jeg ville også sette pris på å få en workaround inntil dette er på plass. Dersom "fri bil" innrapporteres manuelt i AltInn uten arbeidsforhold, hva må gjøres i regnskapsprogrammet for å få det til å stemme med det som er innberettet gjennom A-melding?

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Noe annet som haster når det gjelder lønn i eAccounting er en lønnsart for Andre naturalytelser, som skal til A-meldingsnr 1320!!

Firmabil og naturalytelser burde vel være et MINIMUM i en lønnsmodul?? 

Som Regnskapsfører som bistår kunder i eAccounting, blir vi ikke imponert for å si det slik.

Nå må vi melde inn naturalytelser manuelt i Altinn, beregne ekstra skatt som trekkes i lønnskjøringen, og så bokføre tillegget manuelt etterpå....

Har hørt at det skal komme ny lønnsmodul til høsten.. men det er man trenger disse endringene slik at man kan få innberettet korrekt lønn og andre ytelser til A-ordningen

mhv

Apropo Regnskap AS

Mone Nielsen

aut.regnskapsfører

Highlighted

Hei!

Vi kan dessverre ikke gi en eksakt dato for når støtte for Firmabil blir en utvidet funksjonalitet i "Visma eAccounting Lønnsslipp. Som nevnt i tidligere svar er det besluttet at dette vil bli  støttet, og justert plan for levering av dette er andre halvår 2017. Når funksjonaliteten nærmer seg lansering, vil vi i denne og andre tråder i dette brukerforumet legge ut informasjon om dato. Alle eksisterende kunder vil også bli informert om alle nyheter i programmet gjennom våre Nyhetsmeldinger i programmet.

Dersom ditt firma er avhengig av funksjonalitet for håndtering av "Firmabil", anbefaler vi deg å benytte annen Visma løsning (Visma Avendo Lønn) eller Visma.net Payroll (100% saas løsning)) inntil dette er støttet i Visma eAccounting Lønnsslipp. Vil igjen også minne om vår guide "Kom i gang med Visma eAccounting Lønnsslipp” for hvilke lønnsarter som er dekket." 

mvh Aleksander Nunes-Xavier,. Visma eAccounting support

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Vi bruker Visma Lønn i vårt byrå..

Dersom vi kjører lønn for våre eAccounting kunder i Visma Lønn, er det noen mulighet for eksport til eAccounting da?

Mvh

Apropo Regnskap AS

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Dere har nå lovet dette i ca. et år nå, og fortsatt ikke på plass. Dette kan ikke være akseptabelt, da det er en så viktig del av et lønnsprogram.Da vi valgte å gå for dette regnskapsprogrammet, var det ingen info som fortalte at dette ikke var i orden, men det vi fikk informasjon om, var at alle må over på eAccounting innen januar 18. Det vil si at vi MÅTTE velge eAccouting nå, for noe annet ville være tull.

Så lenge dere har dette implementert i Visma Avendo Lønn, regner vi ikke med at dere må finne opp hjulet på nytt, så da bør det kunne implementeres ganske greit i eAccouting også. DET HASTET I JANUAR, og ikke noe mindre NÅ.

Løsningen deres er at vi som trenger dette må bruke Visma Avendo Lønn i mellomtiden, og det skal dere ha rundt kr. 200,- pr. mnd. Hvorfor skal vi måtte betale ekstra for dette, når det er deres om ikke kan levere?

Dere MÅ NÅ tilby de som trenger dette GRATIS frem til dere får på plass FRI BIL i eAccouting.

NB: Kopi sendt pr. epost til Visma

Vh Glenn