avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Har ført inngående mva når jeg ikke er mva pliktig enda

av Anonymous

Hei,

Jeg har ført inngående mva på leverandørfakturaer, men jeg har ikke oversteget omsetning på 50.000 så jeg er ikke mva-pliktig. Dette gjør jo at jeg får føringer på 271x kontoene for inngående mva. Jeg har ikke ført utg. mva på kundefakturaer, og jeg har markert firmaet som ikke mva-pliktig i eAccounting.

Hvordan kan jeg enklest korrigere føringene av inngående mva, slik at 271x kontoene blir nullstilte? Det er ført ganske mange bilag, så å rette opp hvert bilag vil være veldig mye jobb. Det er vel ikke før at jeg evt. overstiger mva-grensen jeg skal begynne å føre inngående mva?

11 SVAR 11
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dere ikke er MVA registrert, skal dere ikke føre fradrag for MVA. før dere er blitt MVA registrert.

Når dere er blitt MVA registrert kan dere søke om å få ettergitt mva tilbake til 01.01. Men dette må søkes om, og dere må etterfakturere kundene for MVA, og korrigere dette i regnskapet.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

abdiaske
CONTRIBUTOR *

av abdiaske

Skal det da rettes opp hvis den feil er gjort? Hvor farlig er egentlig det?

av André Lauvland

Hei!

Ja, dette må føres fra MVA kontoer til kostnad/inntektskonto.

Mvh.

André Vatne Lauvland

Team Manager Customer Care

Tanja V
CONTRIBUTOR ***

av Tanja V

Akkurat det vil jeg også gjerne ha svar på *dytte*

Sven Åge Pedersen
CONTRIBUTOR **

av Sven Åge Pedersen

Hei,

Jeg har fakturert ut for over 50K og venter på å bli MVA registert. I mellomtiden har jeg fått inn leverandørfakturaer som har + MVA.

Hvordan skal jeg bokføre dette?

I og med det bare tidspørsmål før jeg blir registrert i MVA vil jeg tro at jeg kan bokføre MVA på 2710 som vanlig.

Evt. Hvordan bokfører man det hvis man ikke er MVA pliktig og ikke kommer til å bli det i år?  Dropper jeg da bare MVA og fører total beløpet på f.eks 6810. 

Mvh 

Sven Pedersen

Godkjent løsning
Edvard Berntzen
VISMA

av Edvard Berntzen

Hei Alex.

Beklager sent svar! Vi fikk ikke sett innlegget ditt ved en glipp.

I dette tilfellet må du registrere betaling på kreditnotaen. Etter dette vil du ha en faktura, en kreditnota, en utbetaling og en innbetaling. Til sammen går dette i null. Deretter må du lage en ny leverandørfaktura med riktig kontering. Til slutt må du markere denne som betalt.

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 29739.

Alex Bray
CONTRIBUTOR ***

av Alex Bray

Hei,

Jeg har det samme problem som Thomas Edvardsen, hadde bokført alt av inngående MVA mot 271X kontoene, men firma er ikke moms-pliktig, så da trengte jeg å korrigere alle bilagene som hadde feilført MVA. Når jeg fant dette innlegg så trodde jeg at jeg hadde fant løsningen til hvordan jeg skulle fikse den ene leverandørfaktura med MVA, MEN, det var ingen som nevnt at du ikke kunne lager et kreditnota mot en leverandørfaktura som allerede var betalt!

Nå har jeg en kreditnota som jeg ikke kan kjede mot den opprinnelige faktura og som nå står forfalt og ubetalt. Hvordan kreditere jeg/bli kvitt dette kreditnota? Jeg har nå skjønt at jeg kan bare korrigere den originale faktura til å slette feilførte MVA.

Mvh, Alex.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det stemmer.

Kontakt skatteetaten i den kommunen du har ditt selskap, så får du forklaring og bistand til dette.

Så må du fakturere alle de kundene du har fakturert i perioden før du ble MVA registrert for Mva, og føre Mva på alle dine innkjøp i denne perioden.

Med du må søke skatteetaten først.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det står at du skal kunne søke om tilbakerføring av moms i det du registrerer deg for moms.

Stemmer dette, og hvordan fører man det i ettertid? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Dette visste jeg ikke. Vil ikke all inngående moms før du blir momsregistrert fåes tilbake, hvis du passerer momsgrensen på 50k omsetning?

Det skal da altså bare føres som en ren utgift, og ikke 25% som moms?

Godkjent løsning
Sofia Sällström
VISMA

av Sofia Sällström

Hej Thomas!

Här måste du rätta varje bilag. Det finns två alternativ.

Antingen kan du kreditera fakturorna och upprätta dom på nytt utan mva-konto.

Här finner du en guide på hur du krediterar en leverantörfaktura.

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Innkjop/Jeg-har-bokfort-en-leverandorfaktura-som-er-feil-hvordan-krediterer-jeg-denne/

Kom också ihåg att registrera kreditnotan som betald om leverantörfakturan är registrerad som betald. 

Det andra alternativet är att du korrigerar varje faktura. Då går du till Regnskap>Bilagsoversikt. Där finner du fakturan du vill korrigera genom att klicka på den. Välj handling>korrigere bokføring. Där markerar du boxen brevid mva-kontot. Nedan får du då upp ett korrigeringsbilag där du väljer kostnadskontot som är på fakturan och så för du in beloppet där. På det sättet blir hela kostanden förd på kostnadskontot och inget är fört på mva-kontot. Se bifogad bild.

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Sofia Sällström

Visma Avendo Support