avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Har kobling av bankhendelse mot faktura endret seg i februar men hensyn til føring av bankgebyr?

Jeg fikk 4.feb en innbetaling på en faktura jeg hadde sendt fra eaccounting på 10000 kr. innbetalingen kom opp som "ikke avstemte hendelser" på perioden med beløp 9900 og bankgebyr 100. jeg trykte "søk" og koblet den mot riktig faktura og det gikk bra. etterpå står det teksten betaling av kundefaktura 1417 i meldingsteksten.

Men så fikk jeg en tilsvarenede innbetaling på en tilsvarende fakura den 23.feb og da kom ikke søk-knappen opp, men en "bokføring"-sknapp og så står det "Betaling av kundefaktura ...1418" og så en link til kundefakturaen.

Problemet er at når jeg nå trykker på bokførknappen kommer meldingen "Det finnes 1 feil: Betalingen balanserer ikke". 

Grunnen til meldingen har sikkert sammenheng med at en faktura på 10000 er innbetalt i banken og står i hendelsen som 9900 + 100 i bankgebyr. Den 4.februar ble disse 100 kr automatisk ført på 7770 Bankkonto og gebyrer, men dette gjøres vel ikke nå.

1) kan jeg gjøre noe for å komme tilbake til søk-knappen på denne bankhendelsen (kanskje søk og koble mot faktura virker bedre ?)

2) er det gjort endringer på hvoran eaccounting fungerer med hensyn på dette i februar?

3) skal jeg endre banktransaksjonen?

jeg ser det er en link med endre banktransaksjon hvis jeg klikker på transaksjonen. der får jeg et valg hvor jeg kan velge om dette er en utenlandsbetaling, og hvis jeg krysser av for det får jeg et valg hvor det står "hvorav bankgebyr 100"og valg av valuta. valuta er NOK, og jeg må skrive inn et beløp, men jeg tør ikke gjøre det, for da jeg gjorde slikt i fjor, fikk jeg allverdens problemer med at jeg måtte rydde opp manuelt. Det er korrekt at dette er en utenlandsbetaling, men i NOK. men er det slik jeg må gjøre det nå for å få til det som fungerte automatisk den 4.februar?

4) hvis jeg endre transaksjonen, skal jeg føre 9900 eller 10000 i det beløpsfeltet?

dette problemet med det bankgebyret har plaget meg så lenge jeg har hatt eAccounting siden i fjor vår - jeg får slike fakturainnbetalinger hver måned. fram til august kom slike innebetalinger opp som 9900 og ikke noe om bankgebyr. da måtte jeg bruke delbetaling og føre masse manuelt for å fikse det opp. fra oktober (fikk ikke inn noen betaling i september) ble beløpet vist i bankhendelsen som 10000 oppdelt i 9900 + bankgebyr på 100. Da kunne dette bokføres direkte. nå virker det som om det er gjort en endring tilbake.

2 SVAR 2
Highlighted

Re: Har kobling av bankhendelse mot faktura endret seg i februar men hensyn til føring av bankgebyr?

Hei

Selv om den foreslår korrekt faktura her kan du ikke bare klikke på bokfør med en gang da det er et bankgebyr der. Klikk på selve linja så du ser at søk knappen dukker opp litt lenger nede. Det er gjort noen endringer her ja, så det stemmer at den oppfører seg litt annerledes nå. Du skal ikke endre på bankhendelsen til utenlandsbetaling dersom bankhendelsen er i NOK og fakturaen er i NOK.

Når du har klikket på søk vil du kunne velge fakturaen og skrive inn at det er fullbetalt selv om det er et bankgebyr. Da skal den blir bokført korrekt inn på betaling og at det er et bankgebyr.

Dersom man ikke har bankintegrasjon og fører dette manuelt skal man etter man ha klikket på søk velge at fakturaen er innbetalt med hele 10.000kr. Så for å føre den 100 lappen som er i diff. velger man ny hendelse og deretter øvrig uttak for å føre det bankgebyret. Men dersom programmet legger på dette bankgebyret for deg fra starten så skal du ikke trenge dette.

Håper dette var til hjelp. Ha en fin helg og velkommen til å kontalte oss igjen!

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Re: Har kobling av bankhendelse mot faktura endret seg i februar men hensyn til føring av bankgebyr?

aha!  det var ikke så lett å gjette, men ikke noe problem når man vet om det 🙂

takk for hjelpen, Christina, og ha en god helg!