avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Har kreditert kundefaktura på feil dato (og derfor feil mva termin)

Det gikk litt fort da jeg skulle kreditere en kundefaktura fra 3. des.  Jeg skrev desverre ut kreditnota på dagens dago, 17.01.  Salget må jo krediteres i samme periode som det ble gjort. Dette skaper problemer både i forhold til mva og årsoppgjør.

Kan jeg løse problemet med å lage en ny "pro forma" faktura på dagens dato og kjede denne med den feilutstedte kreditnotaen? Og deretter lage en ny kreditnota manuelt på den riktige datoen?

Jeg forstår at dette kan gjøres rent regnskapsteknisk, men jeg aner jo ikke om eAccounting lar meg kjede to bilag på denne måten. Jeg har aldri prøvd å kjede en kreditnota mot noe annet enn den fakturaen den egentlig ble laget for.

Håper på svar...

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Har kreditert kundefaktura på feil dato (og derfor feil mva termin)

Hej,

Du tänker helt rätt! Jag skulle föreslå samma lösning som du skriver.

Alltså att du upprättar en fiktiv faktura som du matchar mot kreditnotan i från Januari och en ny kreditnota som du matchar mot fakturan från december.

För at lage en ny kreditnota väljer du ny kundefaktura och huker av för kreditnota.

Med vänliga hälsningar,

Sofia Sällström

eAccounting support

Loggat på saksnr 73515

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei

Jeg har gjort samme feilen og brukt løsningen som beskrevet her. Problemet nå er at kreditnota ført med dato 31.12.2015  som jeg trodde skulle bli registrert i regnskapsåret 2015 ligger i 2016. Kreditnotaen er u/mva. Vi har avsluttet termin 12, men har fortsatt åpen termin 13. Hvordan skal jeg få kreditnotaen overført til periode 13 i regnskapsåret 2015?

Highlighted

Hei Jane.

Hvis du går til Regnskap -> Bilagsoversikt og søker opp kreditnotaen har den altså dato 31.12.15 så vidt jeg forstår. Hvis denne kommer med i mva-oppgaven for 2016 skyldes dette at kreditnotaen ble bokført etter at mva-oppgaven for november/desember 2015 ble bokført. Kreditnotaen kommer derfor med i første tilgjengelige mva-oppgave, som i dette tilfelle er i 2016. For at kreditnotaen skal bli med i mva-oppgaven for november/desember 2015 må du angre mva-oppgaven ved å gå til Regnskap -> Mva-oppgave, markere mva-oppgaven for november/desember 2015 og Handling -> Angre . Etter dette må du opprette en ny mva-oppgave for samme periode. Denne vil da inkludere den nye kreditnotaen på 31.12.15

Jeg er usikker på om dette spørsmålet gjaldt eAccounting, men svaret mitt gjelder iallefall det. Si ifra om jeg misforsto deg evt.

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 83755.

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support