avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Roman Telezhnyak
CONTRIBUTOR **

Hjelp til registrering av øvrig innskudd på egenopprettet konto.

av Roman Telezhnyak

Hei

Jeg har opprettet en konto som heter "Treningsavgift". Jeg vil registrere en innbetaling til denne kontoen.

Jeg valgte så "Øvrig innskudd" -> "Egen kontering".

Forslaget der var:

1920 - Bankinnskudd       Debet 100

xxxx - Treningsavgift         Kredit 100

Problemet er at når jeg registrerte denne bankbevegelsen på denne måten, så fikk den nyopprettede kontoen et saldo på -200kr. Jeg er litt forvirret her og er redd for at det kommer til å bli helt feil ved årsavslutning som Altinn skal ha.

Ser det riktig ut? Det jeg vil er å på en måte "øremerke" bankinnskudd som ikke stammer fra en faktura men fra en transaksjon (f.eks. VIPPS) slik at på årsoppgjøret står det egen konto "xxxx - Treningsavgift" så kan jeg se hvor mye jeg har fått inn på denne ila året.

3 SVAR 3

av Petter Lippestad

Hei Roman,

takk for din henvendelse.

Om jeg forstår deg rett så ønsker du å føre inntekter uten tilhørende faktura direkte mot din nyopprettede konto for treningsavgift?

Du får ikke registrert en manuell innbetaling mot en kunde via 1500 kundefordringer, uten en tilhørende faktura. Ønsker du å registrere hvor mye som har blitt betalt inn av treningsavgifter uten tilhørende faktura så må beløpet debiteres xxxx - treningsavgift

Første steget blir å kreditere en salgskonto. Ettersom du ikke kan føre mot kunden uten en tilhørende faktura kan eks. 1579 Andre kortsiktige fordringer benyttes. Når salget faktisk gjennomføres kan du kreditere kundekonto og debitere xxxx - treningsavgift (Ofte benyttet fremgangsmåte for blant annet iZettle)

Samtidig ville jeg kanskje ha dobbeltsjekket siste punkt med regnskapsfører.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community!

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Roman Telezhnyak
CONTRIBUTOR **

av Roman Telezhnyak

Jeg lurer egentlig på hva er en riktig måte å føre feks innbetalinger via Vipps på.

F.eks. på et treningssenter så sender man ut faktura og registrerer en betaling på denne når betaling kommer inn til banken. Alt er bra fordi Visma ordner føringskontoer selv.

Men om det kommer en person innom på drop-in og bare Vippser f.eks. 100kr, så er det ingen eksisterende faktura, men pengene kommer fortsatt inn på konto og må føres på noe vis. Derfor har jeg forsøkt å opprette egen føringskonto i Visma for dette (som f.eks. xxxx-Treningsavgift), slik at jeg f.eks. ved en årsavslutning kan generere en rapport og se hvor mye som har kommet inn på Vipps ila året.

Men etter at jeg har opprettet en slik konto, xxxx-Treningsavgift og har ført Vippset beløp inn på "Penger inn -> Øvrig innskudd -> Egen kontering" i Banktransaksjoner, så fikk den nyopprettede kontoen et minus. Dette kræsjer litt i hodet mitt fordi en nyopprettet konto bør være 0, og all innskudd skal resultere i en positiv saldo. Men jeg er ikke regnskapsfører, og lurer derfor på hvordan skal man gå frem for å registere innbetalinger og øremerke de på noe vis (egen føringskonto var mitt forsøk på å øremerke innskudd fra Vipps bare).

Om det gir mening.

Godkjent løsning
Lisa Rognerud
VISMA

av Lisa Rognerud

Hei Roman,

Dersom kontoen xxxx-Treningsavgift er nyopprettet, og har 0,- på inngående saldo. Når du da oppretter innskuddet på 100kr vil xxxx-Treningsavgift blir kreditert med 100kr. Saldo på konto vil da bli -100kr.

Vi på teknisk support er ikke regnskapsførere, men utifra slik du forklarer høres det ut som helt riktig fremgangsmåte for å registrere et innskudd på salgskonto som ikke er knyttet opp mot en kundefaktura 🙂

Et tips er også å sjekke resultatrapporten under regnskap - rapporter. Den viser saldoen på inntektskontoer som plussbeløp og saldo på kostnadskontoer som minusbeløp. Dette er gjort slik at det blir enklere å lese for brukere som ikke er regnskapsførere.

Håper dette var til hjelp.

Med vennlig hilsen

Lisa Rognerud
Visma Mamut Support