avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Tanja V
CONTRIBUTOR ***

Hva skjer med mva når man registrerer en faktura som tap?

av Tanja V

Jeg har to kundefakturaer fra tidlig i 2016 (februar og mars) som ikke blir betalt, trass i at vi har hatt dem til inkasso i månedsvis. jeg ønsker å registrere disse som tap, da det er såpass små beløp at det ikke er regninssvarende å sende dem videre til namsfogden slik som inkassobyrået foreslo. Vi har derfor bedt inkassobyrået avslutte sakene. 

Mitt spørsmål er: hva skjer rent teknisk i eaccounting hvis jeg trykker på "tap på kundefordr."?  

Jeg går ut fra at dette vil få en påvirkning på mva-konti men med hvilken dato? Original fakturadato, eller dagens dato? Vil dette medføre at jeg må sende inn nye mva oppgaver for de periodene fakturadato var? Eller vil tapet registreres på den datoen jeg faktisk registrerer tapet (altså  nå i 6. termin)?  

Jeg har aldri gjort dette før, og er derfor i behov av veiledning her. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Tanja.

Når du registrerer tap på en faktura kan du selv velge hvilken dato tapet skal registreres på. Jeg legger ved et skjermbilde som viser et eksempel på tapsbilag. Her vil du se at det er ført på inngående MVA, i stedet for utgående som på kundefakturaen. Det er fordi dette blir som en kostnad for deg. Når dette kommer med på MVA-oppgave kommer an på når tapet blir registrert.

Er du usikker på datoer og hvordan dette med MVA skal håndteres vil jeg anbefale deg å dobbeltsjekke dette med regnskapsfører i vårt Faglig forum

Håper dette er til hjelp. Ha en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 200467

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂