avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Josephine Sarmiento
CONTRIBUTOR **

Hvordan bokfør Innkjøpt av varer fra utlandet for videresalg med bank integrasjon

av Josephine Sarmiento

Hei,

Jeg usikker om hvordan jeg skal bokføre faktura fra utlandet leverandør (2617 SEK). Jeg har kjøpt varer (mat/drikke/non food) fra utlandet for videresalg. hvis det riktig skal jeg opprett ny leverandør faktura med valuta kurs (SEK) til konto :

2400 leverandørgjeld K

4400 fritt kjøp D

er det riktig? 

hvordan jeg avstem denne transaksjonen i kassa og bank med bank integrasjon? det er valuta kurs som jeg har betalt 2634 NOK for denne faktura . På tiden jeg er ikke MVA pliktig.

takk på forhånd

mvh

Josephine

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt å opprette leverandør med SEK i valuta.

Fakturaen føres da i SEK og blir omregnet til NOK.

Kontoene er riktig.

Hvis du er MVA pliktig, skal du bokføre import MVA.

Da kommer det an på om du får en faktura fra speditør på denne MVA, eller en Tolldeklarasjon i Altinn når måneden er over.

Får du faktura på utlagt MVA fra speditør føres denne MVA mot konto 2710 Inngående MVA, høy sats eller annen konto hvis det er lavere MVA

Får du tolldeklarasjon så fører du konto 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats til kredit. Da kommer resten av beregningen og bokføringen opp automatisk. Eller annen konto hvis det er lavere MVA

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Josephine Sarmiento
CONTRIBUTOR **

av Josephine Sarmiento

Hei 

Takk for rask tilbakemelding.

Så levarandørfaktura , skal jeg registrere betalingen på fakturaen eller må jeg gjøre det i kassa og bank? Siden jeg har bank integrasjon. 

Angående avstem ved bank integrasjon,  hvordan gjør jeg det? 

Hvis jeg trykker på avstem, annen betalling,  velger jeg fri føring? På hvilken konto må jeg gjøre dette mot faktura?

Mvh.

Josephine 

av Cecilie Bøhn

Hei, 

Transaksjonen må avstemmes i kasse og bank da ja. 

Da velger du istedenfor avstem, "endre transaksjon" og huker av for utenlandsbetaling, og legger inn riktig opplysninger. Deretter velger du Avstem og betaling av leverandørfaktura! 🙂 

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning
vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Cecilie Bøhn
Support Consultant

av Jørn Karlsen

Hei

Dette blir et spørsmål om hvordan dette gjøres i systemet. så dette må support svare på dessverre.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Josephine Sarmiento
CONTRIBUTOR **

av Josephine Sarmiento

Hei Jørn,

OK. takk for hjelpen og jeg skal send e-post til support 👍

ha en fin dag videre! 😊

mvh.

Josephine

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg flyttet din henvendelse til support så de vil svare deg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen