avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

jim Teng
CONTRIBUTOR ***

Hvordan bokfører jeg import moms bilag.

av jim Teng

Hei. 

Jeg har importert noen varer, og skal betale moms på dette. Jeg betalte moms for varene og fikk da på K20440

Jeg skal da bokføre dette. og lurer da på om jeg bokfører dette på 2740 (oppgjørskonto mva) eller 2710 inngående mva, høy sats? 

Hvis jeg bokfører på 2710, så blir det jo bokført MVA av den mva jeg har betalt, så regner med at det 2740 jeg skal bokføre på, men bare forsikrer meg litt. 

På forhånd takk. 

@Jørn Karlsen

9 SVAR 9
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Jim

Siden du har betalt MVA, så går jeg ut fra at du ikke er MVA registrert og fått faktura fra eks. speditør på mva.

Da skal MVA beløpet føres på kostandskontoen du førte varekjøpet.

Er du MVA registrert skal du føre Tolldeklarasjonen, og beregne import MVA etter statistisk verdi.

Bokfør statistisk verdi til kredit på konto 2761, så får du beregnet hele mva automatisk.

Da skal du ikke ha faktura på MVA.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

jim Teng
CONTRIBUTOR ***

av jim Teng

Hei igjen @Jørn Karlsen

Da har jeg laget ett nytt bilag, og skal legge inn tolldeklarasjonen. Jeg bare lurte på ett par ting her, slik at det blir riktig. 

Skal jeg huke av "registrer beløp inklusiv MVA"?

Jeg legger inn 2761 med statiskverdi på 4568 på K.

Da kommer det automatisk inn utregning. 

2727 K 1142

2741 D 1142

2762 D 4568 (er det riktig her at det automatisk skal komme opp 2762 og ikke 2761?)

På tolldeklarasjonen kommer det også ett felt der det står "avgift" 256. Skal dette bokføres på bilaget også?

Takk for hjelpen, og god påske. 

@Jørn Karlsen 

av Jørn Karlsen

Hei

Når du skal bokføre Tolldeklarasjonen, så skal du ta Statistisk verdi og evt. avgidt og legge sammen disse. Dette blir da grunnlag for import MVA.

Du legger da inn konto 2761 hvis det er import av varer med høy MVA / 25%

Så kommer utregningen automatisk, og du får da konto 2761, 2727, 2741 og 2761.

Konto 2761 og 2761, er grunnlags kontoer, som går i null. Og konto 2727 og 2741 er import mva som også går i null, og det blir ingen mva å betale.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

jim Teng
CONTRIBUTOR ***

av jim Teng

Takk for svar. 

Greit å redegjøre hva som har blitt gjort her ja. På tidspunktet jeg fikk fakturaen, så var jeg IKKE registrert i MVA reg, men i dag, så er jeg registret der. 

MVA jeg skal betale er 20440. Og verdien på selve varene var da på 81760(statisk verdi?)

Varene som jeg fikk inn, var varer, som jeg skal betale i ettertid, etter avtale med min leverandør. Typisk etter at jeg har solgt en del av varene, så fører jeg over penger til leverendøren. Hvordan skal jeg gjøre det best her da regnskapsmessig?

Håper dette ble detaljert og forklarende nok. 

Takk. 

@Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei Jim

Du skal kun bokføre import mva etter tolldeklarasjon. så hvis du ikke har mottatt dette (noe du ikke gjør siden du da ikke var mva registrert)

Så du kan via speditør etterlyse tolldeklarasjon, men det får du trolig ikke. og da får du ikke ført import mva.

Import mva går bare i null, så har ingen betydning for ditt regnskap resultatmessig.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

jim Teng
CONTRIBUTOR ***

av jim Teng

Hei igjen. 

Hva vil dette si? Får jeg ikke igjen de 20440 jeg har lagt ut til MVA? Evt hvordan kan jeg gjøre det for å få gjort dette? 

Hvordan bokfører jeg da dette, for at det skal bli riktig regnskapsmessig? 

Jeg hadde da på det aktuelle tidspunktet en ENK, som var i MVA registeret, men jeg vil egentlig ha alt på ASet. 

Takk

@Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei Jim

Kanskje jeg tolket deg feil, men har du betalt mva for denne importen (slik selskap som ikke er mva pliktige gjør) Så kan du føre mva beløpet ut av kostandskontoen, mot konto 2710 Inngående mva høy sats.

Da får du tilbake mva beløpet.

Men i fremtiden som mva registrert, skal det ikke føres slik. Da skal du føre import mva etter Tolldeklarasjonen, og dette går bare i pluss minus på mva-meldingen. Og du slipper å legge ut for mva, for så å føre fradrag.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

jim Teng
CONTRIBUTOR ***

av jim Teng

Riktig, jeg har betalt allerede, så da fører jeg det på 2710. 

Men nå som jeg er MVA reg, så vil jeg ta utgangspunkt i tolldeklarasjonen.

Jeg bruker dhl en del, de tar og ordner tolldeklarasjonen. Bør dette evt gjøres på en annen måte? At dette blir tatt av tolletaten, slik at jeg slipper det problemet du skriver her? 

Uansett, takk for hjelpen. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Jim

Det går bra å bruke DHL, men siden du nå er MVA registrert, så vil ikke DHL fakturere deg for MVA på import av varer.

Du har da overtatt ansvaret til å beregne import MVA etter tolldeklarasjonen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen