avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR *

Hvordan fører man bruk av privat bil i næring?

av Niclas Lilja

Jeg har et enkeltmansforetak, hvor jeg bruker min private bil. 
Det jeg lurer på er hvordan jeg fyller ut dette i eaccounting. Jeg har googlet meg frem til at det er konto 7080 (debet), og det stemmer med programmets kontoplan. Men så står det at man skal bruke konto 2057 på kredit og denne kontoen finner ikke jeg i min kontoplan. Er det bare å legge den til? Og fører jeg da feks slik:

Jeg har kjørt 61km. Sats for 2014 er 4,05kr som jeg bruker her i eksemplet. (61*4,05=247,05kr)

7080 - Bilkostnader, bruk av privat bil i næring   debet 247,05
2057 - Fradragsført bruk av privat bil etter sats  kredit 247,05

Blir dette da rett for regnskapet? Og fører jeg for hver gang jeg har brukt bilen, eller fører jeg en gang i året når jeg vet den totale km eg har kjørt samt satsen som skatteetaten setter opp mot slutten av året? 

64 SVAR 64
Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Camilla

Kilometer bokfører du på konto 7100 Bilgodtgjørelse Oppgave pl.

Men alle andre utgifter i forbindelse med tjenesterreiser, bokfører du på konto 7140 Reisekostander ikke oppgavepliktig.

Inngående fakturaer bør du føre under Innkjøp, men korrigernger osv. kan du føre under manuele bilag.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Camilla Engelstad

Tusen takk for svar Jørn 🙂

Slår jeg sammen kilometer og bom eller registreres det på forskjellige kontoer?

Hvilke andre tilfeller kan man bruke manuelt bilag? Jeg har alltid opprettet leverandør, selv på de minste ting som er innkjøpt i ulike butikker.

Camilla

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Camilla

Nei dette er et manuelt bilag som skal føres under Regnskap - Bilagsoversikt - Nytt bilag.

Kredit 2060 Privatuttak

Debit 7100 Bilgodtgjørelse Oppgave pl.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Camilla Engelstad

Hei! 

Jeg skal føre bilgodtgjørelse nå for 2016 i mitt enkeltpersonforetak. Skjønner det som skrives om kontoer, men ikke hvordan jeg gjør det før jeg kommer dit. Må jeg lage en leverandør med mitt navn eller hvordan starter jeg føringen. Jeg bruker per i dag ikke lønn i systemet, kun salg og innkjøp. 

Takker på forhånd for svar 🙂 

Med vennlig hilsen 

Camilla Engelstad

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Kristin

Firmabil er det mange regler.

Står bilen registrert på selskapet?

Hvis den gjør det kan du innberettes og skattlegges for fri bil. Da kan du føre alle driftsutgifter du har på bilen i regnskapet. Har bilen hvite skiler har du ikke MVA fradrag. Men har den grønne skilter kan du føre fradrag for MVA.

Men som sagt reglene er mange, og for å kunne gi deg riktig svar og hvordan dette bokføres må jeg ha mer informasjon.

Er bilen registrert på firmaet?

Kjører du lønn i regnskapet og innrapporterer dette via A-melding?

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Kristin Schage

Hei,

Hvis jeg ikke vil bruke km sats for bruk av egen til i ENK-foretak, kan jeg da utgiftsføre besin-utgifter i stedet?  Føres disse også reisekostnader og er dt noe forskjell på fradrag og ikke fradag som i eksemplet over?  Hvis du vil komme med et bokføringsforslag vil jeg bli glad?  På forhånd takk for dette fine tilbudet for oss som ikke er så regnskapskyndige.  Mvh Kristin

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Jan Arild.

Det er helt korrekt, viktig å sette seg inn i mva regler, hva man har fradrag for å ikke.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg ser det er noen uker siden det ble kommentert her, men når det er feil opplysninger om mva-regler, så syns jeg det er greit å opplyse om det korrekte:

Ved reiser i forbindelse med jobb er det kun fradrag for kostnader som har lav sats. Altså selve transporten fra sted til sted, samt overnatting.
Kostnader med middels sats og normal sats har som standard ikke fradrag for mva.

Eksempel:

Fradrag:
- Overnatting på hotell, campingplass eller lignende (10 %)
- Transport med taxi, fly, buss, båt osv. (10 %)

Ikke fradrag:
- Frokost ved overnatting på hotell (25 %)
- Parkering (25 %)
- Kjøp av lunsj eller middag (15 % eller 25 %, avhengig om du kjøper mat på take-away eller butikk, eller om du spiser på restaurant)

Det eneste unntaket for dette er hvis man har yrkesbil med grønne skilter, eller f.eks. driver taxi-næring. Da er det litt andre regler. Men for de aller fleste som reiser litt i jobben sin, så er det reglene over som gjelder. Dette kan sjekkes i merverdiavgiftsloven § 8-3 og § 8-4 om unntak fra fradragsretten.

https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§8-3
https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§8-4

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Odd

Det er helt korrekt.

Siden det er forskjellig trekk og avgift, så må dette legges på 2 forskjellige lønnsarter (linjer)

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Altså for å få det inn med teskje:

I en og samme lønnsslipp, må de samme 100 km føres over 2 linjer som det fremgår av mitt vedlegg?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Odd

Du må legge inn begge lønnsarter med samme antall kilometer slik at det blir utbetaling på 3,50 som er trekkfritt og kr. 0,60 samme antall kilometer som der trekkpliktig og arbeidsgiver avgift.

Da får den ansatte kr. 4,10 minus katt på de 0,60 kr. pr kilometer.

Konto 7140, ligger som standard inne med 0% avg. siden dette er en av de få kontoene som det er forskjellig MVa behandling på Eks. reiser, Overnatting og mat. Som alle har forskjellig MVA behandling.

Så her må du endre mva kode etter hva du fører.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

OBS kto 7140 ligger inne med 10% mva-kode. Det står 25% på parkeringskvitt fra Europark!

Hva gjør jeg? 

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Greit svar Jørn,

jeg sitter i programmet og prøver litt her og skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skulle ha ført dette helt korrekt.

Hvis jeg ønsker å utbetale 4,10 blir det da lønnsart inntil 10.000 kr. 3, 50 og lønnsart trekkpl.b. kr. 0,60 med %-trekk? I samme lønnsslipp.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Odd

Du skal ha to lønnsarter for kilometergodtgjørelse, som skal håndtere dette, Bildogtgjørelse trekkfritt, og trekkpliktig.

1. Bilgodtgjørelse under 10 000 km

2. Trekkpliktig bilgodtgjørelse

Det er korrekte satser for 2017. Trekkfritt er kr. 3.50, Trekkpliktig og arbeidsgiveravgift plikt blir da kr. 0,60.

Så er det opp til deg om du vil utbetale statens satser på kr. 4.10 eller kun det som er trekkfritt på kr. 3.50.

Spørsmål vedr. reiseutgifter:

1: Parkering og andre utgifter i forbindelse med jobb reise bokfører du på konto 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Dette har du fradrag for mva på,

2. Privatutlegg

Hvis du har lagt ut for dette privat kan du velge å utbetale dette fra bank og føringen blir slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet  7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Eller hvis du ikke ønsker å utbetale det med en gag kan du føre det slik:

Kredit 2251 Gjeld til ansatte eller 2255 Gjeld til eiere

Debet 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Jeg betaler kr. 50 for parkering i forbindelse med et kundemøte eller fagseminar etc.

1. Hvilken konto føres dette som utgift på og er det fradragsrett for mva?

2. Hvordan behandles parkeringsavgiften hvis jeg har lagt den ut privat og skal ha den refundert av arbeidsgiver (eget AS).

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Jeg underer meg på at det ikke kommer opp noe beløp for skatt på kjøregodtgjørelsen.

Skatten som trukket er bare knyttet til lønnen.

Jfr. fra skatteetatens nettside:

*  «Statens sats for kjøregodtgjørelse» som du finn i Statens reiseregulativ er i 2017 4,10 kroner per kilometer, opp til 10 000 km.

Differansen mellom dei to satsene tyder i praksis i 2017 at du skattar av dei siste 60 ørene du får per kilometer.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Svein

Ja samme satser.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Gjelder dette når det er snakk om fradrag også?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Svein

Skattefri sats i 2016, er kr. 3,80, mens statens satser er 4,10. Utbetaler du 4,10 er det da skatt og arbeidsgiveravgift på kr. 0,30.

I 2017 er skattefri sats kr. 3,50, mens statens satser er 4,10. Utbetaler du 4,10 er det da skatt og arbeidsgiveravgift på kr. 0,30.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hva er satsen for privat bruk av bil i et ENK inntil 6000km for 2016?