avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Niclas Lilja
CONTRIBUTOR *

Hvordan fører man bruk av privat bil i næring?

av Niclas Lilja

Jeg har et enkeltmansforetak, hvor jeg bruker min private bil. 
Det jeg lurer på er hvordan jeg fyller ut dette i eaccounting. Jeg har googlet meg frem til at det er konto 7080 (debet), og det stemmer med programmets kontoplan. Men så står det at man skal bruke konto 2057 på kredit og denne kontoen finner ikke jeg i min kontoplan. Er det bare å legge den til? Og fører jeg da feks slik:

Jeg har kjørt 61km. Sats for 2014 er 4,05kr som jeg bruker her i eksemplet. (61*4,05=247,05kr)

7080 - Bilkostnader, bruk av privat bil i næring   debet 247,05
2057 - Fradragsført bruk av privat bil etter sats  kredit 247,05

Blir dette da rett for regnskapet? Og fører jeg for hver gang jeg har brukt bilen, eller fører jeg en gang i året når jeg vet den totale km eg har kjørt samt satsen som skatteetaten setter opp mot slutten av året? 

64 SVAR 64
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Harald

Ok, da skal du ikke kjøre lønn og a-melding.

Men kun overføre beløpet fra 1249 eller 2057 til konto 7100.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

John Harald Frøen
CONTRIBUTOR *

av John Harald Frøen
Hei Jørn Selskapsformen er ENK uten ansatte. Kjøregodtgjørelsen er ført tidligere år og ikke tatt ut. Er det da blitt nullet ut i Egenkapitals kontoen? Mvh John Harald
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei John Harald

Har du ført bilgodtgjørelse / Kilometergodtgjørelse på konto 1249 og 2057, så skal dette overføres til konto 7100.

Kjenner ikke din selskapsform, er du AS eller har ansatte i enkeltpersonforetak, skal dette innrapporteres i A-melding.

Da vil det generere en utbetaling som blir bokført på koto 2930 Skyldig lønn.

Dette beløpet fører du da som manuelt bilag Kredit 7100 og Debet 2930, slik at du ikke utbetaler det på nytt og får riktig beløp på konto 7100.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

John Harald Frøen
CONTRIBUTOR *

av John Harald Frøen

Hei

Det gjelder kjøregodtgjørelse, der jeg har ført/fakturert ut fra konto 1249 og en annen gang konto 2057

Ser utifra tråden at bankubetalingen skal føres Kreditt 1920 og debet 7100

Må jeg føre noen korrigering bilag mot de andre kontoene?

feks Debet 1249 og kreditt 7100?

mvh

John Harald Frøen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Bjørn Andre

Det stemmer for å sende A-melding fra eAccouning så må man kjøre lønn i systemet. Systemet må ha noe å lage avmeldig av og da må det kjøres lønn.

Slik er det i alle system.

Men du kan logge deg inn i Altinn og sende en manuell A-melding A01

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Bjørn Andrè Andrè
CONTRIBUTOR *

av Bjørn Andrè Andrè

Er det slik at vi som ikke har lønn i Visma Eaccounting ikke får tilgang til A-melding, men nå sende inn dette via Altinn

Mvh

Bjørn

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Bjørn Andre

Ja det er ritkig, men det må innberettes via A-melding. Da dette er innberettningspliktig.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Bjørn Andrè Andrè
CONTRIBUTOR *

av Bjørn Andrè Andrè

hei Jørn .

Leser jeg det rett at om jeg ikke ønsker skatt, så innraporter jeg 3,80 på 10.000 km  og 3,45 over 10.000 km

Takk ellers for raskt svar i fra deres selskap 🙂 Slik liker vi kunder..

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Bjørn Andre

Bilgodtgjørelse skal innrapporteres til staten via A-melding,

Satser på kilometergodtgjørelse i 2016 er følgende

Satsens sater fra 0 til 10.000 Km. er  Kr. 4.10

Skattefritt 3,80 (utbetales kr. 4,10 er det skatt på kr. 0,30)

Satsens sater over 10.000 Km. er  Kr. 3,45 (skattefritt)

Satser på kilometergodtgjørelse i 2017 er følgende

Satsens sater fra 0 til 10.000 Km. er  Kr. 4.10

Skattefritt 3,50 (utbetales kr. 4,10 er det skatt på kr. 0,60)

Satsens sater over 10.000 Km. er  Kr. 3,50 (skattefritt)

Kostanden skal bokføres på konto 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl. 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Bjørn Andrè Andrè
CONTRIBUTOR *

av Bjørn Andrè Andrè
Hei. 
Jeg eier et AS og kjører privat bil i eget selskap, når jeg skal til kunde. Jeg tar ikke ut lønn i dette selskapet.
Dette overstiger 40.000 km i året. 
Må jeg føre dette på 7100 konto og innrapportere dette til staten, eller kan jeg føre det på 7140 reisekostnader. 
Eller har dere en annen god løsning som er bedre økonomisk for meg eller selskapet ( selskapet går med overskudd) 
Takk på forhånd, 
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar!

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Lina

Jeg går ut fra at ditt selskap er MVA registrert, og da skal du fakturere kilometergodtgjørelse med MVA, hvis tjenesten eller varene du fakturerer er mva pliktige.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Jeg jobber i et AS og skal fakturere kunder for kjøregodtgjørelse, men skal det legges til mva på dette?

Mvh Linda

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Vegard

Det skal ikke være MVA på dette, så endre standard mva i kontoplanen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for svar. 6000km er bedre enn ingenting. Det resterende får bli som skattbar inntekt på toppen av det som er.

Men trodde det ikke skulle være noe mva på dette?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Vegard

Føringen din er helt korrekt.

Dessverre ligger det feil MVa kode på konto 7080, så anbefaler deg å gå inn i kontoplanen og endre denne til Mva kode I.

Siden du har ENK, så har du ikke anledning til å ta ut mer enn 6000 KM i året. I såfall blir dette en skattepliktig inntekt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Blir veldig usikker på den tråden her.

Jeg har et ENK og fører nå kjørebok men ønsker ikke ta ut dette men at firmaet skylder meg til 2060 som er min konto for det firmaet skylder meg. Hvordan fører jeg da dette?

Kredit 2060

Debit 7080

Et annet spørsmål er at i eAccounting står 7080 som mva inngående. Trodde ikke dette var mva fradrag på dette?

Og til slutt, hva skjer om en overstiger 6000km i året?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Liudmila

Beklager jeg har oppgitt feil konto til deg i henhold til bokføring, siden du har enkeltperson foretak.

Så riktig konto er som Hallvard skriver.

Kredit 2060 privatuttak

Debet 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring

Satsen på kilometergodtgjørelse er statens satser og gjelder for alle:

Statens satser er kr. 4,10. Hvor kr. 3,80 er skattefritt, og kr. 0,30 skattepliktig merk det at den årlig kjørelengde skal normalt ikke overstige

6 000 km når det ikke er yrkesbil.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Hallvard Kolle
CONTRIBUTOR ***

av Hallvard Kolle

Hei Liudmila

Svaret du får frå Jørn Karlsen er feil.

Du fører slik: Debet 7080 Kredit 2057

Det kan bli vanskeleg å føre månadsvis for km satsen blir ikkje bestemt for på slutten av inntektsåret.

Mvh. Hallvard

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Heisann,

Totalt forrvirret her. Jeg driver ett lite enkeltmansforetak som kunstner, omsetningen er ikke stor foreløbig.

Jeg bruker pribatbil i næring, lite-under 6000 km. Jeg ønsker å føre km godtgjørelse i regnskapet mitt, men synes det er så mange ulike svar der ute.

Forstår at det er flere måter å gjøre dette på, men jeg forstår ikke hva forskjellene utgjør og hva som blir riktig for meg.

Føring i regnskapet:

D7080/ Kredit 2057

D7080/ Kredit 2060

D7100 Kredit 2060/(1920?-tror ikke 1920 er riktig for meg)

Stemmer det også at man bruker to ulike satser avhengig av hvordan man fører dette?

Og så forstår jeg det slik at fradraget også skal føres i post 7080 i næringsoppgaven med tilsvarende beløp ført i post 2057 under egenkapital reduksjon. Stemmer dette? Går ut ifra at det kun er om man velger å bruke alternativ en eler to for føring regnskapet...?

Kan noen forklare meg hva forskjellen er her og hva som blir best praksis for en i min situasjon. Jeg tenker ikke å ta ut beløpet fra firmakonto, men at kjørekostnadene blir innskutte midler/lån fra meg selv...

Blir veldig glad om noen kan forklare dette på en enkel og tydelig måte...er full forvirring når jeg leser de ulike trådene her inne...

Godkjent løsning
Hallvard Kolle
CONTRIBUTOR ***

av Hallvard Kolle

Hei

Føring er D 7080 / K 2057

Rettledning til RF-1175 Næringsoppgave 1 for 2019

Post 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring
Hvis det foreligger nøyaktig registrert bilbruk i næring, kan en selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak kreve fradrag for bruk av privatbil inntil 6000 km i virksomheten etter satsene for bilgodtgjørelse. Beløpet skal også føres i post 2057 på side 4. 

Satsene finner du på