avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan kreditere utelands leverandør faktura?

Har en case hvor vi skal oppgradere lisenser til et program. Desverre kan vi ikke få en faktura for mellomlegg av oppgradering men må istedet kjøpe ny lisens for så å få kreditert den gamle.

Så til utfordringen her da. Hvordan gjør vi dette rent teknisk?

Det ligger en faktura fra gammel på gammel lisens. men denne kan ikke krediteres da beløp ikke vil stemme pga kurs i dag er forskjellig fra kurs når kjøpt.

Kan vi opprette en kreditnota direkte med beløp som vi får tilbake fra leverandør, uten å knytte den mot en tidligere faktura? Kun som en enkeltstående kreditnota?

Eller kan vi i kasse & bank lage en ny bank hendelse for innskudd på det vi får fra leverandør. som en slags positiv kvittering? 

Isåfall hvordan gjøres dette? 

På forhånd takk.

1 SVAR 1
Highlighted

Re: Hvordan kreditere utelands leverandør faktura?

Hei Vegard,

Merk at dette kun er en beskrivelse av hva som er teknisk mulig i programmet. Er du usikker på det regnskapstekniske vedørerende bokføringen her anbefaler vi at du snakker med en autorisert regnskapsfører.

Det er mulig å opprette en "frittstående" kreditnota i Visma eAccounting. Du gjør dette ved å opprette en ny leverandørfaktura som du markerer av for kreditnota. 

Når du så mottar en ny faktura fra leverandør, regner jeg med at du kanskje bare skal betale differansen mellom kreditnota og ny faktura inkludert eventuell agio tap/vinst. Du kan registrere dette som en delbetaling av den nye fakturaen, Deretter har du muligheten til å kjede sammen kreditnotaen du opprettet og fakturaen.

Håper dette var til hjelp.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer: 265484 

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.