avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hvordan registrere betaling av skatt

Hei. Det er kommet faktura fra skatteoppkreveren. Hvordan skal dette registreres i systemet? Skal det legges inn som leverandørfaktura?

Anre ting en må ta hensyn til ved registrering og betaling av slik faktura?

Takk.

7 SVAR 7
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Re: Hvordan registrere betaling av skatt

følger denne. 

Highlighted

Hei Mila 

Du skriver ikke noe om hva fakturaen fra skatteoppkreveren gjelder.

Normalt ville jeg bare ført betalinger til skatteoppkreveren direkte ut fra bank og mot motkonto. For å gjøre dette registrerer du først en bankhendelse og klikker deretter Søk -> Øvrig uttak -> Egen kontering. Hvilken motkonto du skal bruke kan jeg dessverre ikke svare deg på da jeg ikke har informasjon om hva dette gjelder.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei

Vi har i disse dager betalt selskapsskatten for 2014, og skal nå bokføre dette i eaccounting.

Men – jeg lurer på om jeg, før jeg posterer selve betalingen, først må postere skattebeløpet som utlignet og ubetalt skatt?

På forhånd takk for svar med «oppskrift».

MVH

Ottar Gjerstad

Highlighted

Hei Ottar

Når du har betalt skall utlignet for 2014, skal denne føres mot konto 2510 betalbar skatt, utlignet.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Takk for svar Jørn,

men jeg kommer ikke helt i mål med dette.

Jeg har nå ført betalingen av skatten for 2014 som en NY BANKHENDELSE. Jeg har deretter postert transaksjonen som ØVRIGE UTTAK og valgt EGEN KONTERING. Deretter har jeg som du anbefalte valgt konto 2510 i linjen for BOKFØRINGSFORSLAG. Dermed gikk saldoen i null, og alt så tilsynelatende greit ut.

Men - på linjen under saldoen kommer det opp en ny melding som sier at DET ER ET GJENSTÅENDE BELØP Å AVSTEMME. Dette beløpet er det samme som jeg har betalt og bokført på konto 2510.

Kan du hjelpe meg med også dette?

Ottar

Highlighted

Hei Ottar.

Hvilken saldo har du da på konto 2510 etter at du har ført betalingen.

Hvis det er en differanse mellom beregnet skatt og utlignet skatt, så kan denne stå frem til 31.12.15.

Du kan evt. sende oss et skjembilde.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Dette er relevant for meg. Jeg registrerer at jeg har "Resultat før skatt", og resultat etter skatt er identisk. Dette selv om jeg har betalt og kontoført skatten. 

Jeg har gjort følgende:

1) Overført penger til en egen konto (i banken og i Visma) de gangene jeg har tatt ut "lønn". Til konto 1950.

2) Fått faktura på forhåndsskatt fra Kemneren som jeg har lagt inn i systemet.

3) Betalt fakturaen manuelt fra "skattekontoen" i banken

4) Ført dette i Visma som 2540 forhåndsskatt.

Likevel "forsvinner" ikke pengene i det "store" regnestykket før/etter-resultat. 

Lyst til å forklare meg hva jeg gjør feil?