avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Ikke reskontroførte kundefordringer

av Anonymous

Hei,

Vi gikk over til eaccounting i 2016 og har fra inngående balans et kundefordring på 6000.- som er registrert på K1509.
Vi må nå se dette som tapt og penger som vi ikke kommer å få inn. vilket konto ska det føres til?

blir det då: 1580 - Avsetning tap på fordringer???

takk for hjelpen

11 SVAR 11
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ja, takk for hjelpen!

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Julius

Tap på fordringer fører du på konto 7830 Konstaterte tap på fordringer.

Konto 1580 - Avsetning tap på fordringer, er kun en avsetning og ikke konstantert tap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Brita Norrud
CONTRIBUTOR *

av Brita Norrud

Jeg sitter med noen "gamle" ikke reskontroførte fordringer (1509) som går flere år tilbake i tid. Jeg prøvde å gjøre som beskrevet her, men det står at det ikke kan føres manuelle bidrag på  7830. Dette må låses opp i innstillinger. Skal jeg gjøre det. Har også et beløp på "andre kortsiktige fordringer" som også går flere år tilbake i tid. Burde jeg få dem bort på noe vis?

av Jørn Karlsen

Hei

Ja du kan gå inn i kontoplanen og ta bor avkryssingen foran Lås for manuell kontering.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Brita Norrud
CONTRIBUTOR *

av Brita Norrud

nei det gikk ikke. Får ikke låst opp den kontoen. Mulig fordi jeg har bankintegrasjon?

av Elisabeth Ensrud

Hei Brita

Det skal fungere å føre manuelt på 1579 uten bankintegrasjon. Har du fjernet avhukingen for "lås for manuell føring" i kontoplanen inne på korrekt år? Får du noe feilmelding når du prøver å føre utenom at det frarådes å føre det på denne måten?

Ring oss gjerne så vi kan se på det med deg😊 45 50 61 50 

Med vennlig hilsen: Elisabeth Ensrud | Customer Success Trainee
Brita Norrud
CONTRIBUTOR *

av Brita Norrud

Det svarte vel forsåvidt halve spørsmålet. Skal jeg gjøre det samme med 1579?

av Jørn Karlsen

Hei

Konto 1579 Andre kortsiktige fordringer skal ikke ha sperring for manuelle føringer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Brita Norrud
CONTRIBUTOR *

av Brita Norrud

kontoen 7830 har sperring for manuelle føringer

av Elisabeth Ensrud

Hei

Konto 7830 kan man bruke i manuelle bilag. Gå til kontoplan og søk etter konto 7830 -  trykk på kontoen - klikk rediger - fjern avhukingen for "lås for manuell føring". Husk at du må velge korrekt regnskapsår inne i kontoplanen. Hvis du skal bokføre i 2019 for eksempel må du fjerne avhukingen "lås for manuell føring" på dette året for at det skal gå, det samme gjelder 2020 og slik fortsetter det. Når du fører vil du få en varsel om at det anbefales å gjøre det på faktura, men her kan man bare klikke OK og da går det uansett 😊

Dersom du har problemer med å få ført dette kan du ringe oss så kan vi se på det sammen, på tlf 45 50 61 50

Med vennlig hilsen: Elisabeth Ensrud | Customer Success Trainee

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen