avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Import av varer for videresalg i Norge

Hei,

Jeg skal importere varer for videresalg i Norge.

Jeg har fått en faktura på 797 EUR fra Frankrike, og lurer på hvordan jeg skal føre det på leverandørfaktura slik at det blir riktig.

Burde jeg føre den i Euro, eller konvertere alt til NOK?

Mitt forsøk på å føre det var:

2400: Leverandørgjeld

4400: Fritt Kjøp

4360: Frakt, toll og spedisjon, videresalg

2741 - Inngående mva, kjøp varer fra utlandet, høy sats.

Men på slutten av arket, summen fra  2741. Er dette fordi den da automatisk legger inn at jeg skylder MVA eller hvordan fungerer dette?

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Import av varer for videresalg i Norge

Hei, Arnt Magne.

Vi har en guide som viser hvordan du fører mva på fakturaer for varer fra utlandet. Du finner denne her. Du kan velge at fakturaer fra leverandører skal registreres i den valutaen som er på fakturaen, da selve bokføringen (bilaget) i regnskapet blir konvertert og bokført i NOK. Dette beregnes ut i fra valutakursen på fakturadatoen, men du kan og overskrive valutakursen før du bokfører leverandørfakturaen.

Håper dette er til hjelp, og gi gjerne beskjed om noe er uklart. Vil også tipse deg om vårt faglige forum hvor du kan få svar fra regnskapsfører om du har ytterligere spørsmål angående det regnskapstekniske.

Ønsker deg en fin dag videre :)

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 247600

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community :)
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei, så jeg forstår riktig.

Først skal normal leverandørfaktura registreres som vanlig, men uten å legge på noe MVA.

Og så lages et eget seperat manuelt bilag kun for føring av MVA?

Når jeg gjør dette får jeg ikke mer gjeld på MVA utskrift, men det dukker bare opp en ekstra sum, men som det her:

Highlighted

Hei, Arnt Magne.

Dette stemmer :) Mva skal rapporteres, men vil ikke ha noen effekt på gjelden på mva-utskriften.

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på 247600

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community :)