avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Magne19
CONTRIBUTOR *

Innberetning av mobiltelefon

av Magne19

Vi har en ansatt som bruker sin private mobiltelefon i jobben. Utgiftsgodtgjørelse. Han har for 2019 fått dekket kr 2.489 av arbeidsgiver. Vi har ikke innberettet ham månedlig. Tenkte å ta med hele beløpet nå på desemberlønna.

Hvilke lønnsart kan jeg da bruke? Slik at han ikke får utbetalt beløpet på nytt?

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Turi M Sorensen
VISMA

av Turi M Sorensen

Hei

Om det er en utgiftsgodtgjørelse som den ansatte allerede har fått utbetalt, men som ikke er innberettet, så anbefaler jeg at du benytter LA 23100 - Elektronisk kommunikasjon (Utgiftsgodtgjørelse). Den lønnsarten vil da automatisk starte enten LA 23150 (skattepliktig) eller LA 23150 (ikke skattepliktig), avhengig av om den ansatte da har nådd den skattefrie grensen på 4392,-. Om den ansatte ikke skal ha dette utbetalt, så kan beløpet nulles ut med et variabelt forskudd i minus.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

Gerd Johansen2
CHAMPION *

av Gerd Johansen2

Hei,

Jeg slenger meg på denne, og lurer på hvordan jeg kan innberette mobiltelefon til eier/daglig leder av bedriften, men som ikke er ansatt eller mottar lønn. Bedriften betaler abonnementet.

Mvh

Gerd Johansen

av Turi M Sorensen

Hei Gerd.

Dette innberettes ikke via lønnsssystemet, men håndteres som faktura i regnskapssystemet ditt.

Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Support

Gerd Johansen2
CHAMPION *

av Gerd Johansen2

Ok, men daglig leder / eier skal vel fordelsbeskattes for telefonbruk privat, selv om han ikke er ansatt og mottar lønn? Hvordan sende melding til skatteetaten? Må jeg gjøre det manuelt, eller er det nok at han selv fører det på selvangivelsen sin?

Mvh

Gerd Johansen

av Turi M Sorensen

Hei igjen.

Tror jeg misforstod spørsmålet ditt. Opprett daglig leder som en person i arbeidsforhold Honorar:
Hvordan opprette en ny ansatt

Fakturaen innberettes via regnskapet, mens telefon innberettes via lønn, da det er et gode, uavhengig av om han er ansatt eller ikke.

Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Support