avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Stein-Ole Kjær
CONTRIBUTOR ***

Inngående faktura som er bokført men som betales fra privat konto

av Stein-Ole Kjær

Jeg har lagt inn og bokført noen leverandørfakturaer (tlf/internett) som jeg nå ser har blitt betalt fra min private konto. Når jeg åpner disse så finner jeg ingen åpenbar måte å føre dette på. Jeg har valget "Betal", men dette skal vel føres mot meg privat. Må legge til at jeg har vært syk siden i mai og først nå har tatt opp igjen eAccounting. Derfor har mye av det jeg klarte finne ut av i begynnelsen av 2016 rett og slett blitt glemt.

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei,

Om det er 2060 du skal bokføre på er det nok å huke av for 1920 etter at du har klikket på Handling - Korrigeringsbilag, og deretter legge til 2060 kredit (se skjermbilde). Er du usikker på hvilken konto du skal bruke (jeg nevnte 2060 bare som et eksempel) vil jeg anbefale deg å dobbeltsjekke med en regnskapsfører. Du kan f.eks. skrive et innlegg i vårt faglige forum.

Skjermbildet du lastet opp har 1920 kredit (originalbilaget), 1920 debet (etter at du huket av for denne på korrigeringsbilaget), og så har du lagt opp 1920 på kredit igjen. Dette fører til at du er "tilbake på start" med 1920 på kredit.

Gi beskjed om det er noe som er uklart .

Ønsker deg en fin dag videre! 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 240490

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎18-08-2017 09:29 ( )

Hei,

Ser at eAccounting har blitt oppdatert siden februar.

Jeg har samme problemstilling nå. Har fått 2 fakturaer, men betalte dem fra min privat konto.

Jeg bokførte dem i Visma som vanlig leverandørfaktura med postene: 2400, 6810 (passer i mitt tilfelle) og 2710

Summen av fakturaene (som er bokført, men ikke betalt) skal registreres som gjeld på firma til eieren av firma som er meg. Hvordan gjøre dette?

PS: firma er AS

Mvh

av Lisa Rognerud

Hei Chebel,

Det stemmer at det har vært en oppdatering vedrørende dette.
Du kan nå registrere en faktura som betalt mot en balansekonto, f.eks 2060.

Dette gjør du ved å først gå til Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger.

Markèr boksen hvor det står: Bruk manuell betaling av fakturaer.

Deretter må du registrere betalingen via manuelt bilag.

Se vedlagt skjermbilde med eksempel for dette.

Ønsker deg en fortsatt fin fredag!

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk Godta som løsning.

Mvh.

Lisa Rognerud

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 336023

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svaret.

Dette har jeg gjort og det 2 fakturaene ble registrert som betalt.

Nå må jeg betale gjelden tilbake til eieren, er det riktig å lage et nytt manuelt bilag med postene

2060 - Privatuttak 4000 
2255 - Gjeld til eiere  4000

mvh,

av Lisa Rognerud

Hei igjen Chebel,

Nå var konto 2060 i forrige svar kun et eksempel.
Men fremgangen for å registrere kostnad betalt med private midler, er følgende:

Debiter kostnaden på en kostnadskonto og eventuelt før mva beløpet på mva kontoen. 
Krediter så en konto for f.eks. «gjeld til eier».
Dette har du gjort ved å betale fakturaen via en balansekonto.

Når du betaler pengene tilbake til deg selv, fører du dette som et øvrig uttak under Kasse og Bank modulen. Debiter da gjeldskontoen du brukte i forrige steg.

Dersom du ønsker at dette skal til konto 2255, kan du opprette bilaget som du skriver over.
Og deretter registrere betalingen fra driftskonto og debiter 2255 igjen.

Men neste gang, kan du f.eks registrere betalingen direkte mot 2255. (slik at du slipper den manuelle føringen mellom 2060 og 2255)

Er du usikker på hvilken konto som er riktig å bruke her, vil jeg anbefale deg å dobbeltsjekke dette med en regnskapsfører.
Du kan f.eks skrive et innlegg i vårt faglige forum.

Ønsker deg en fin dag videre!

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Stein-Ole Kjær
CONTRIBUTOR ***

av Stein-Ole Kjær

Jeg blir veldig usikker her.Jeg forstår deg dit at jeg skal kreditere konto 1920 og å debitere 2060 - men blir det korrekt? Se skjermdump.

Jeg gjentar at jeg betalte fra min private konto. Se forøvrig vedlagte bilde.

Med vennlig hilsen

Stein O. Kjær

Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Stein-Ole.

Det er dessverre ikke mulig å registrere en leverandørfaktura som betalt fra en annen konto enn kasse-og bankkontoer (hovedbokskontoer 1900 - 1989). Det du må gjøre først er å bokføre betalingen mot en kasse-/bankkonto. Når dette er gjort går du til Regnskap - Bilagsoversikt og finner betalingsbilaget. Klikk så på Handling - Opprett korrigeringsbilag. Korriger så bilaget fra regnskapskontoen som er brukt (f.eks. 1920) til regnskapskontoen som skal brukes (f.eks. 2060). For mer info om hvordan du korrigerer bilag, se denne artikkelen.

Jeg vil og nevne at det er planlagt å åpne opp for registrering av betaling fra andre kontoer enn kasse- og bankkontoer. Om alt går etter planen vil dette lanseres nå i Q1. Jeg vil oppdatere denne tråden så fort jeg har mer informasjon angående dette.

Ønsker deg en fin dag videre 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 240490

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂