avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ole-Petter Ortveit1
CONTRIBUTOR ***

Innkjøp av tjeneste fra utland betalt med kort

av Ole-Petter Ortveit1

Hei, 

jeg skal nå forsøke å komme til bunns i dette med innkjøp og mva på tjenester fra utlandet en gang for alle. 

Jeg har ikke faktura på dette, det trekkes rett fra visa-kortet. Jeg har bankintegrasjon. 

Jeg velger så hendelsen og "innkjøp med kvittering" og "egen kontering".

Så skal moroa begynne.

Har lagt ved bilde av hvordan jeg tenker at det blir lurt å gjøre dette utifra guidene jeg har lest her. 

Så noen spørsmål:

1. Er jeg på rett vei eller helt på bærtur?

2. Ser at det blir brukt 6785 - kjøp av tjenester fra utland i guide. Den kontoen finner jeg ikke.

3. Skal ikke mva-satsene bli regnet ut automatisk?

4. Kan man lage dette som en egen mal under "egen kontering"?

Takk for hjelp, hadde vært bra å fått til dette nå med god samvittighet 🙂

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Ole-Petter og Terje.

Tusen takk for god hjelp, Terje! Når det kommer til valg av kontoer ved bokføring vil jeg anbefale dere å dobbeltsjekke med regnskapsfører, da det blir for regnskapsteknisk for meg.

Nederst på denne siden finner dere det vi tilbyr av regnskapsteknisk hjelp. Her finner dere blant annet vårt faglige forum hvor dere kan skrive innlegg og få svar fra vår regnskapsfører.

Om det mangler kontoer i kontoplanen er det fult mulig å opprette disse selv ved å gå til Innstillinger - Kontoplan - Ny konto (merk at det skilles mellom regnskapsår i kontoplanen)

Man kan kun opprette egne bokføringsforslag for manuelle bilag, øvrig innskudd og øvrig uttak i Visma eAccounting, men jeg skal melde inn et ønske om forbedring angående bokføringsforslag for innkjøp med kvittering. Merk at automatisk beregning av mva finnes for manuelle bilag (Regnskap - Bilagsoversikt), og øvrig innskudd/uttak (Kasse og bank). Ved registrering av innkjøp med kvittering gjennom Kasse og bank skriver man inn eventuelt mva-beløp i ruten for den aktuelle mva-satsen (som ved registrering av leverandørfaktura). 

Ønsker dere begge en fin dag videre! 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 283673

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Da er det altså ikke noe som viderefaktureres direkte og kostnadskonto i 6xxx / 7xxxx serien høres mest riktig ut. Jeg har selv opprettet 6421 "Leie datasystemer uten mva" uten mva kode til dette formålet, basert på at det er en standardkonto 6420 "Leie datasystemer" (med mva). Kontoplan er ingen eksakt vitenskap, det er rom for tolkning. Er du usikker på hvilke kontoer som brukes kan kanskje tjenester som kontohjelp.no eller Sticos være nyttige. Man kunne kanskje håpe at et oppslagsverk liknende dette kunne finne veien til eaccounting på sikt.

Ole-Petter Ortveit1
CONTRIBUTOR ***

av Ole-Petter Ortveit1

Takk for svar Terje! Som du skjønner er jeg ganske grønn på dette 🙂

Det er en tjeneste som vi bruker til å drifte tjenestene kundene kjøper av oss. Så det er ikke noe som selges direkte videre til kundene våre nei. Så det er ikke noe vi har på noe varelager nei.

Så da om 1xxx eller 6xxx 7xxx blir mest korrekt aner jeg ikke. Kanskje visma kan svare på det også?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ser ut som du har balanseført (1xxx) en innkjøpt tjeneste for videresalg som verdien av et varelager, det virker ikke helt riktig - jeg ville i hvert fall ikke gjort det slik. 

Gjelder det altså noe du skal fakturere videre? Du kan f eks opprette en kostnadskonto under 45xx fremmedytelse. Jeg har f eks opprettet en konto 4503 jeg har kalt "Innkjøp tjenester utland mva inn/ut" uten mva kode. Akkurat kontonummeret 4503 er fordi jeg også har opprettet 4501 og 4502 til andre tjenesteinnkjøp fra norge med mva, og uten mva (trenger en konto pr mva behandling). Ellers virker det vel ca riktig og likner på måten jeg kjører tjenesteinnkjøp fra utland med kredittkort på. Men 25% mva burde vel være 210,60 og ikke 210,56?

Gjelder det en tjeneste til bruk i bedriften er en kostnadskonto på 6xxx eller 7xxx mer riktig. Kontoplanen inneholder ikke alle kontoer du trenger på forhånd. Det som er viktig er at kontoen du oppretter er i riktig nummerserie, siden det har stor betydning for hvordan den blir summert opp i regnskapet.

Jeg får månedlig faktura for kredittkortet og fører dette samlet for alle transaksjonene den måneden og regner sum inn/ut mva i excel siden det er en del transaksjoner. Hvorvidt det er meningen at innkjøp fra utland skulle kunne gjøres enklere ved bruk av flere mva koder, automatisk beregning av beløp etc overlater jeg til Visma å svare på.