avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

HøydenHolding
CONTRIBUTOR ***

Kan man slette bokført "MVA korrigeringsbilag"

av HøydenHolding (Oppdatert ‎14-03-2018 10:30 av Sara Malm VISMA )

Heisann,

Kan man slette et MVA-korrigeringsbilag i VISMA E-accounting ? Hvordan utføres det i så fall?

Jeg har kjørt meg på viddene som følge av en "enkel" korrigering... Trodde jeg...

Jeg genererte en MVA-melding og ser at post 3 (utgående skyldig avgift 25 % av omsetning) hadde negativt beløp... Jeg oppdaget da i bilagsserien at jeg feilaktig har bokført en leverandlrfaktura mot konto 2700 (utgående avgift - debet) når den egentlig skulle vært bokført mot 2710 (inngående avgift, fradragsberettighet).

Jeg burde vel kreditert leverandørfakturaen, og ført den korrekt på nytt. Jeg opprettet først kun MVA kode korreksjon fra "04" (25%) til "03" (25%) - det førte til at MVA oppgaven ble helt korrekt - men, den endret likevel IKKE kontonummeret fra 2700 til 2710. Det førte til at jeg videre begytne med MVA korrigeringsbilag... Som førte meg så langt på viddene at jeg ikke ser veien tilbake annet enn å slette flere korrigeringsbilag...

Man skal vel ikke ha "hull" i billagserien... Men, jeg lurer på om det er mulig å slette "MVA korrigeringsbilag".

Jeg forstod ikke "logikken" i MVA korrigeringsbilag. Det er vel kanskje ikke ment til "konto" endring i det hele tatt. Målet var bare å endre konto 2700 til 2710 på en leverandør fakutra som ble feilført.   

4 SVAR 4
Godkjent løsning
HøydenHolding
CONTRIBUTOR ***

av HøydenHolding
... Alle korrigeringsbilag er kjedet mot opprinnelig leverandørfaktura. Om denne nå krediteres, vil alle «MVA korrigeringsbilag» da falle bort/«slettes» ?
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei!

Beklager sent svar. Det ser ut som at innlegget ditt er blitt markert som "Løst". Fikk du orden i korrigeringene dine? 🙂

Hvis ikke hjelper jeg deg gjerne.

Ønsker deg en fin dag videre!

Logget på saksnr.: 517439

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
HøydenHolding
CONTRIBUTOR ***

av HøydenHolding

Alt OK, men tusen takk 🙂

Mvh Kristian

av autorisert translatør i polsk (Oppdatert ‎28-01-2020 18:51 av autorisert translatør i polsk )

Hei,
Jeg frisker opp tråden siden jeg har fått samme problem her. Jeg opprettet korrigeringsbilag på leverandørfaktura og jeg må korrigere/tilbakestille den opprinelige bokføringen på nytt (jeg har rett og slett korrigert en riktig bokføring til feil), men det lar seg ikke reversere nå? Når jeg prøver å opprette korrigeringsbilag på den opprinelige bokføringen av leverandørfaktura så er boksene som man skal huke av usynlige/borte/låst? Jeg ønsker ikke å slette alle de opprinellige (korrekte) bokføringene som ble korrigert til feil nå da det blir for mye arbeid, jeg ønsker å tilbakestille dem slik som de var før de ble korrigert. Men korrigeringsbilag lar seg ikke slette nå heller. Screen Shot 2020-01-28 at 18.47.08.png