avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Kjede faktura og kreditnota

Hei
Jeg har et problem med kjeding av kreditnota til både kundefaktura og leverandørfaktura i Visma eAccounting. Når jeg skal velge faktura den skal kjedes med, får jeg aldri opp noe alternativ, og kreditnotaene blir stående som ikke bokførte. 

10 SVAR 10

Re: Kjede faktura og kreditnota

Hei Bendik,

Dette er nok fordi fakturaene alllerede er registrert som betalt eller at beløp på kreditnota og faktura er ulikt. Det er nemlig kun mulig å kjede en kreditnota mot en faktura med samme beløp.

Dersom fakturaen er registrert som betalt skal du ikke kjede, men opprette en betaling på kreditnotaen.

Håper dette var til hjelp!

Mvh

Emilie Røed

Supportkonsulent - Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

Dette er da veldig spesielt når det svært sjeldent er snakk om en kreditnota på hele beløpet?
Eneste valget jeg har på den opprettede kreditnotaen er å kjede. Hvordan får jeg bokført denne?
Og kan du utdype hva du mener med å oprette en betaling på kreditnotaen? Jeg forstår ikke helt dette. 

Hei igjen,

Det hender at hele fakturaer krediteres dersom den er feilført.

Her har du to eksempler:

1. La oss si at du har opprettet en faktura på 1000 kr og en kreditnota mot denne på 200 kr. Når kunden da betaler inn 800 kr vil du ha et restbeløp på 200 kr på fakturaen. Da er beløpet på kreditnota og faktura likt, og disse kan kjedes sammen. Dette gjør du ved å finne kreditnotaen i listen over Ubetalte kundefakturaer - Klikk på kreditnotaen - Handling - Kjede. Da vil du få opp et nytt vindu der du kan velge riktig faktura og matche imot. Bokfør for å kjede disse sammen.

2. Du har en faktura på 1000 kr og kunden har betalt inn 1000 kr. Fakturaen skal krediteres med 200 kr og kunden skal få igjen penger. Når du da oppretter kreditnotaen må du registrere en betaling på denne. Dette er fordi du må registrere at det går 200 kr ut av bank tilbake til kunden. For å registrere betalingen på kreditnotaen finner du denne i listen over Ubetalte kundefakturaer - klikk Handling - Registrere betaling.

Ta også gjerne en titt på våre guider:

Kreditere og delkreditere kundefaktura

Kreditere betalt leverandørfaktura

Håper dette var oppklarende!

Emilie

CONTRIBUTOR *

hei

Mitt problem her er at systemet kjeder kreditnotaer automatisk mot en ny faktura som blir ført.. Jeg har et ønske om at vi selv kan velge hva vi skal kjede imot og at dette ikke går automatisk.

Mvh Anita Kaas

Hei Anita,

Programmet vil kun kjede en kreditnota med en leverandørfaktura dersom du har bankintegarsjon mot DNB eller Danske Bank. Så utenom dette velger du selv hvilken faktura som tilhører hvilken kreditnota. 

Ha en fin dag! 

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS 

CONTRIBUTOR ***

Hei (linkene over virker ikke)

Problemer med kjeding, har bankintegrasjon.

Har i 2015 på samme kunde 2 stk kredittfakturaer og en stk faktura som samlet går i null.
Får ikke kjedet disse. Fakturaen som er delbetalt dukker ikke opp i nedtrekksmenyen under kjeding på kredittfakturaene, årsaken ble forklart over. Konsekvensen er at nye fakturaer avregnes automatisk mot åpne kredittfakturaer og ikke blir sendt til banken…

Hvordan løser jeg dette? 

Hei Tommy.

Beklager feil linker, disse er rettet nå. 

Jeg forstår det sånn at verken de to kreditnotaene eller fakturaen er betalt. Grunnen til at fakturaen ikke er kjedet til kreditnotaene automatisk, er at denne trolig er opprettet før bankintegrasjonen. I dette tilfellet anbefaler jeg følgende:

1. Opprett en kreditnota tilsvarende fakturaen.

2. Kjede disse to mot hverandre

3. Opprett en faktura tilsvarende den ene kreditnotaen. Denne vil automatisk kjedes med kreditnotaen

4. Opprett en faktura tilsvarende den andre kreditnotaen. Denne vil automatisk kjedes med kreditnotaen. 

Bilagene du lager vil til sammen gå i 0 i regnskapet, men fakturaene og kreditnotaene vil forsvinne fra Ubetalte leverandørfakturaer. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.

Logget på saksnr. 104952. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Takk, Edvard

CONTRIBUTOR **

Hei

Jeg har kjedet en kreditnota mot en faktura som er betalt. Jeg ser i tidligere svar her at man ikke skal kjede mot betalt faktura. Hvordan får jeg fjernet denne kjedingen?

Mvh Nina

Hei, Nina. 

Det stemmer at man ikke får kjedet kreditnota med betalt faktura i Visma eAccounting. Om dette er en faktura som ble kjedet før betalingen var registrert er det dessverre heller ikke mulig å oppheve denne kjedingen. Du må da opprette en ny faktura du får registrert betalingen mot.  ¨

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 233550

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂