avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Klage

av Anonymous

Hei Visma.

Nå har jeg sittet av og på i tre døgn for å få svar på et enkelt spørsmål. Jeg får INGEN respons fra dere og kaster bort timesvis av verdifull tid fordi dere ikke svarer:
1) jeg ringer support og får beskjed om at det bare er teknisk support (uten at dere orienterer om det på forhånd).

2) Jeg sender inn spørsmål i brukerforum men får ikke svar

3) Jeg finner selv ut etter finkjemming av sidene deres at heller ikke brukerforum er ment for "faglige spørsmål" og må sitte og vente på en "godkjenning" for å få stilt spørsmålet mitt.

Dette er elendig kundeservice.

Steffen R. Larssen.

41 SVAR 41

av Aleksander Nunes-Xavier

Hei Kåre Strand.

Tusen takk for tilbakemeldingene!
Ba noen ringe deg for å gi deg hjelp.
Support er å treffe på chat mandag til onsdag til 18:00 og telefon torsdag til 18:00
Mer info her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/
Ha en fin dag!

Mvh Aleksander Nunes-Xavier, Visma eAccounting support

Kåre Strand
CONTRIBUTOR *

av Kåre Strand

jeg vil også henge meg på klagene ang overgang fra datax

jeg ble også kontakt av ivrige selgere som helt klart sa at datax skulle utgå, og ikke ville kunne brukes lengre, og at jeg dermed var "nødt" til å begynne med eaccounting uansett.

Det ble også framhvet at det  var veldig enkelt å overføre data fra datax til eaccount. 

Det har generert veldig mye ekstra manuelt arbeid og veldig mye frustrasjoner, bla med at det ikke var automatisk overføring av kundereskontro etc, Heller ikke overføring av UB/IB på de frorskjellige kontoer. Og, jeg ble oppfordret/anbefalt å åpne programmet og begynne å sette meg inn i det da jeg sa ja på sluttten av 2015, lik at jeg var kjent med det da jeg skulle begynne å bruke det i 2016. Men, altå gjøre ferdig 2015 i datax.

Dermed ble 2015 opprettet som regtnskapsår i eaccounting selv om jeg ikke hadde aktivitet i programmet, og da får jeg heller ikke lagt inn IB direkte på hver konto for 2016.

Det ble det ikke opplyst om ved innsalget, da var salgsargumentet bare: " veldig enkel overføring av data fra datax til eaccounting".

syns også både hjelpefunksjonen i selve programmet, og på nett, er utrolig dårlig og kronglete å finne fram i

og jeg fikk heller ikke noe presisering av begrensninger i hjelp.  

Dette vil jeg faktisk kalle villedende markedsføring!

Hadde jeg visst det jeg nå vet, hadde jeg aldri bytta over, men føler at jeg er fanget i fella

For meg  er eaccounting et mye dårligere program, og mye mer uoversiktlig enn hva datax var. Jeg kunne gitt nokså mye for enkelt å kunne bytte tilbake, eller like gjerne, hoppet over til en annen programleverandør, etter så mange problemr med overgangen. Jeg anbefalte datax til veldig mange i de 12 årene jeg brukte det, når det gjelder eaccount fraråder jeg sterkt andre å prøve det

og ser det svares fra Visma at man skal gi innspill videre ang feil og mangler, men ut fra innlegg ellers ser det slett ikke ut som at det blir gjort så mye med de innspillene som kommer, selv etter lang tid

Nå nærmer fristen seg for innsending av regnskap etc til altinn , og jeg tviler sterkt  på om jeg klarer å finne ut av alle rariteter og bli ferdig innen fristen. DEt er faktisk mulig jeg må prøve å føre alt fra eacconting, inn i datax igjen, for å komme ut av dette og få ut rette data for å overføre til altinn. hvor mange timer dette vil ta, tør jeg ikke tenke på engang

Og det var også MYE enklere i datax å lete seg gjennom bilag og kontoer for å finne mulige feil, og følge gangen i forskjellige transaksjoner 

Hei Mone Nielsen.

Har snakket med din kontaktperson hos oss for ditt kundeforhold og du vil bli kontaktet for en dialog og evnt avklaringer på dine kommentarer.

På generelt grunnlag så er det viktig for oss å presisere at Visma eAccounting er en std.programvare med de funkjonaliteter som ligger der og de begrensninger dette gir for individuelle tilpasninger som du kanskje har vært vant til tidligere fra andre og større løsninger. Visma eAccounting er et hovedsatsningsprodukt for oss i Visma mot de mindre kundene og har over de siste årene hatt en stor utvikling. Dette vil du også se i tiden fremover og vi lanserer ukentlig større eller mindre nyheter og forbedringer i programmet. Alle nyheter og forbedringer ligger tilgjengelig i programmet og Support Panel.

Vi vil også hver måned skrive en nyhetsartikkel der vi samler siste måneds nyheter, disse finner du her, Nyheter i Visma eAccounting.  

For at vi skal kunne gi alle våre kunder og dere som profesjonelle brukere (regnskapsbyrå) en enda bedre løsning i fremtiden, er vi veldig takknemlig for de ønsker og konstruktive tilbakemeldingene vi kan få fra dere. Jeg vil derfor anbefale deg at ønsker om forbedringer tas i dialog og direkte til din kontaktperson hos oss, eller via vårt Brukerforum for ønsker, se denne siden.

Ønsker deg en fortsatt fin dag og god påske.

Mvh

Aleksander Nunes-Xavier, Visma eAccounting support

Hei Kristin Myrmel.

Siden ditt innlegg har jeg skjønt at du har snakket med Fredrik hos oss og fått avklaring og hjelp til din situasjon. Skulle du ha ytterligere spørsmål eller behov for hjelp er du velkommen til å ta kontakt med Fredrik direkte da jeg forstår at du fikk opplyst direkte kontaktinformasjon.

Ønsker deg en fortsatt fin dag og god påske.

Mvh

Aleksander Nunes-Xavier, Visma eAccounting support

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Det er vel helt på det rene at Visma har kjørt en ganske villedende markedsføring for eAccounting.. De startet jo med å si at du ikke hadde behov for regnskapsfører hvis man gikk over på eA.. Så endret markedsføringen seg, etter massiv kritikk, over til at man "lett kan samarbeide" med en regnskapsfører. For å bli autorisert regnskapsfører må man ha 3 år på høyskole...  antar det er for en grunn..

Som autorisert regnskapsfører, opplever vi at det ikke er så "lett" det heller.  Vi som regnskapsbyrå, har ingen mulighet til å se den bakenforliggende strukturen i systemet, og evt endre for kunder som ikke er helt A4

Og driver man ikke helt "A4" bedrift, så er eA ikke spesielt enkel å bruke.

Men nå har vi fått flere kunder i samarbeid på eA, med varierende grad av hva de gjør selv i systemet.. Vi har brukt mye tid på support, og det lyser nok rødt på desken hos support, i det vårt nummer kommer opp 🙂

Det går sakte fremover, men vi som Byrå savner tilpasningsmuligheter, for å kunne bistå våre kunder som benytter eA. som feks kunne slå av bankintegrasjonen uten å måtte ringe support først..  Dette burde jo vi som Byrå kunne hjelpe våre kunder med? Eller kunne opprette en ny lønnsart, slik at man kan innberette ytelser som ikke er vanlig lønn osv.. 

Mone Nielsen

aut regnskapsfører

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg føler meg dessverre også skikkelig lurt av Visma. Jeg var helt tydelig på at jeg ikke kunne NOE regnskap fra før, og at jeg har hatt ekstern regnskapsfører til firmaet mitt i mange år. Selger fortalte da hvor enkelt det var å føre regnskapet selv, i Visma  "Full opplæring var inkludert."- og jeg kjøpte derfor programmet. 

Jeg har ikke fått NOE opplæring, jeg har sittet og sett på videoene deres på nettet, men de er ikke konkrete nok. Det er jo det regnskapsfaglige jeg trenger hjelp med, og det var jeg veldig tydelig på! Det data-tekniske er egentlig ikke så vanskelig for meg - men det er jo umulig å vite for eksempel hvordan man fører korrekt debet og kredit, jeg aner jo ikke hvilke ulike posteringskonti som skal gå mot hverandre...????!!! Ja, SÅ nybegynner er jeg - OG DET GJORDE JEG OPPMERKSOM PÅ. Det er det som irriterer meg mest, - dere har holdt meg for narr.

Senest i dag har jeg vært i kontakt med dere, både ifht om der finnes flere opplæringsvideoer eller liknende, men nå må jeg evt melde meg på betalingskurs ulike steder i landet. Det er jeg ikke villig til, - og det var ikke det dere lovet.

Så - jeg sier herved opp avtalen med dere, og jeg skal også gjøre det formelt i brev/epost. Jeg kommer også til å be om å få refundert kjøpet. Jeg er ufattelig misfonøyd.

Kristin Myrmel

Lasse Andersen1
CONTRIBUTOR ***

av Lasse Andersen1

Hei,

Jeg melder meg på denne tråden her da jeg synes det blir mye "gørr" fra enkelte. Jeg har brukt Visma Eaccounting  i ca 1 år, etter å ha vært bruker av Datax i nesten 20 år. Jeg også følte at jeg ble "lurt over på Visma" av en ivrig selger og var ikke fornøøyd med Visma fordi det var konkrete mangler i systemet.

Jeg kan feks. nevne:

1. Skrive ut en fakturajournal

2. skrive ut en purring

Etter å ha vært i kontakt med support (som jeg alltid har fått hjelp hos), er dette ting som de har skrevet opp på "ønskelisten" til forbedringer.

Nå er blant annet disse funksjonene mulig å gjøre i Visma.

Nå - en fornøyd bruker 🙂

Lasse Andersen

Hei Heidi Rønning.

Takk for bra innspill til regnskapstekniske videoer og kapasitet til regnskapschat, de skal jeg ta med videre!

Når det gjelder regnskapsteknisk support er det som du skriver noe som ikke den vanlige support dekker.

Man kan få regnskapsteknisk hjelp på ulike steder og former, noe er gratis og noe koster.

Faglig forum her (krever forum bruker)

https://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

Regnskapfører chat torsdag ettermiddag -

https://www.visma.no/eaccounting/chat-med-regnskapsforer/ 

Noen ønsker samarbeid med regnskapfører, her er oversikt over alle som tar oppdrag i Visma eAccounting -

https://www.visma.no/eaccounting/samarbeid-med-regnskapsforer/regnskap/finn-regnskapsforer/

Visma SmartAccounting -

https://www.visma.no/regnskap-pa-nett/online-regnskap/

Her er noen bokføringsforslag -

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Bokforingsforslag/

mvh Aleksander Nunes-Xavier, support leder Visma eAccounting

Heidi Rønning1
CONTRIBUTOR *

av Heidi Rønning1

Hei, som ny og fersk bruker av programvaren så må jeg nok dessverrre si meg enig i tidligere klager. Etter samtaler og e-post med representant i forkant av kjøp så fikk jeg en forståelse for at det ikke gjaldt kun teknisk support vi fikk hjelp til. Jeg tror det er mange (også meg) som valgte denne programvaren for å kunne "spare" litt på kostnader til regnskapsfører i den trua at vi kan klare mye selv i et "selvforklarende" system. Jeg forsøkte chatten en torsdag, men tror nok kapasiteten på mottak av spørsmål er for dårlig og svartiden litt lang. 

Jeg har dog fremdeles trua 🙂 og jeg vil oppfordre Visma til å utarbeide flere videoer på en del av de sentrale spørsmålene som går igjen. Disse er til god hjelp for nye brukere, og ikke minst så regner jeg med at de vil redusere henvendelsene til support.

Hei Torfinn Brokke.

Har sendt deg epost så håper du svarer meg.

Ellers har vi følgende kontaktpunkter

Kontaktinformasjon - SUPPORT:
daTax - 815 55 470, support@mamut.com
Visma eAccounting - 455 06 150, support.eaccounting.no@visma.com 
Chat - se nederst i høyre skjermbilde 

Kontaktinformasjon - SALG:
Tlf.nr Salg - 02138
Tlf.nr Salg "Overgang daTax til Visma eAccounting" - 21 49 62 01

Hei Torfinn Brokke.

Forsøkte ringe deg nå men fikk ikke svar.

Forsøker om en liten stund igjen, sender epost hvis jeg ikke får svar, så håper jeg at vi snakkes.

Torfinn Brokke
CONTRIBUTOR *

av Torfinn Brokke

Til Visma:

Eg har same dårlege erfaringar som ein del andre i denne tråden i forhold til å verte forsøkt "tvinga" over på Visma eAccounting (frå daTax Totaløkonomi) gjennom ein kombinasjon av mangelfull/upresis informasjon samt det eg personleg oppfattar som direkte usanne utsegner frå dykkar side. Det var veldig enkelt å kome i kontakt med kundeservice hjå dykk så lenge eg var "med på notene" og skulle over på eAccounting, men etter at eg fann ut at det produktet ikkje passar for meg i det heile teke og ynskjer å finne ei anna løysing så får eg ikkje lenger svar frå kundeservice. Eg har prøvd fleire gonger via ulike kanalar å kome vidare i prosessen dei siste par vekene, men eg sit med den oppfatning at eg no ikkje er interessant som kunde lenger sidan eg ikkje ynskjer å fylgje den A4-malen de har lagt opp til. Dette er svært skuffande for meg som har vore ein godt nøgd og lojal kunde hjå dykk sidan 2008.

Eg gjer med dette innlegget eit siste forsøk: Eg ynskjer så snart som råd å få kontakt med nokon litt oppe i systemet i Visma for å få ei snarleg avklåring på dette her. Høyrer eg ikkje noko her heller i løpet av nokre få dagar så vert neste steg ei formell, skriftleg klage som kjem til å verte sendt rett til topps. Eg vonar de vil spare både dykk sjølve og meg for meir styr no, og at de tek kontakt med meg så snart som råd.

Hei Tommy Brakstad,

alle kundene våre får svar, Visma eAccounting kundemassen er i kraftig vekst og nå første kvartal har vi fått flere nye support kollegaer.  

Det kommer månedlige nye eAccounting versjoner hvor produktet er forbedret og med ny funksjonalitet.

av Tommy Hauge Stamnes Brakstad

Jeg har en rekke eksempler på at det lang tid før man får svar. Ved noen tilfeller har svaret uteblitt.

Ved forrige henvendelse til Visma tok det nesten én måned før jeg fikk svar. Dette etter å ha etterlyst en tilbakemelding ved flere tilfeller.

Unnskyldningen til konsulenten var følgende: «Beklagar sent svar har varit borta pga sjukdom.»

Hvilken rutiner har dere for oppfølging ved sykdom?

eAccoutings egen sjef for kundeservice, Aleksander Nunes-Xavier, har også uttrykt frustrasjon over bemanningssituasjonen i sin egen avdeling til undertegnede.

Kanskje dette er noe av forklaringen til lang responstid på telefon og E-post?

Hva kommer dere til å gjøre for å endre denne situasjonen?

Programmet inneholder fortsatt en rekke feil og mangler. Det er snart et år siden jeg meldte inn problemer med bruk av eAccouting på IOS-enheter (eksempelvis en iPad).

Søkefeltet «Kunder»-fanen ubrukelig på nevnte plattform. Det samme gjelder for søkefeltet på flere andre faner.

Hvorfor tar det så lang tid å rette feil?

Jan Olav Lohne1
CONTRIBUTOR ***

av Jan Olav Lohne1

Hei,

Jeg er også en av de som ble "lirket" over fra daTax, med beskjed om at daTax ville få kun lesetilgang. Jeg forsto også at jeg ville få med meg regnskapsdata. Jeg prøvde også eAccounting i 2014, og fant store mangler, bl.a. knyttet til føring av mva på kjøp av tjenester fra utlandet (i daTax gikk dette automatisk med mva-kode 13). Ble lovet at denne funksjonen nå var på plass... Nå har jeg ført hele 2015 i eAccounting i ettertid (en prøvelse med bankintegrasjon aktivert), tydeligvis på feil måte. MVA-oppgaven ble ihvertfall feil. 200 bilag som antakeligvis må korrigeres... Jippi!

Har lagt inn spørsmål om dette på både faglig forum og support - faglig forum henviser til support, og support har ennå ikke svart (det har gått 1 arbeidsuke...)

Det er også en prøvelse å lese supportforumet. Det virker som om vi er en stor gruppe tidligere daTax-brukere som savner mye av funksjonaliteten etter overgang til eAccounting. Og svarene vi får her er ofte like luftige som løftene om forbedring.

Min utfordring er at en del av den nye funksjonaliteten i eAccounting passer meg veldig bra. Logger inn uavhengig av hvilken PC, fakturerer fra mobil, kvitteringsskanner på mobil og bankintegrasjon. Ting som jeg ser vil effektivisere hverdagen betydelig. MEN - foreløpig har bortfall av andre funksjoner tatt mer tid fra meg enn jeg har spart. Jeg er også VELDIG skeptisk på å bruke mange nye dager på å føre 2015 på nytt i daTax.

Jeg har vært i kontakt med divisjonsdirektør i Visma Software SMB (Eivind Gundersen) og luftet frustrasjonen. Jeg fikk forsåvidt et tillitsvekkende og fornuftig svar fra han (og mye raskere enn fra support...(!)), og han forteller at han allerede hadde tatt opp mine konkrete innspill med utviklingssjef og ansvarlig for eAccounting i Norge. Men jeg ser foreløpig ikke spor av innspillene mine på dette forumet, ihvertfall.

Hvis noen av de ansvarlige i selskapet leser dette, så har jeg et nytt, konkret og nokså enkelt innspill til dere, som jeg tror ville skapt både tillit, og gitt dere et godt arbeidsdokument: Inviter en håndfull av brukerene som dere ser er aktive på forumet her med etterlysninger og innspill til videre utvikling. Lag en workshop. 1 dag. 8-10 vanlige brukere. Prioriter tidligere daTax-kunder. Det er dette som er målgruppen. Ta med utviklingssjef og supportansvarlig. Og gjerne en at de mest drevne utviklerne som umiddelbart kan bekrefte/avkrefte muligheter. Åpent sinn. Blanke ark. Jeg tror dette kunne blitt en av de mest verdifulle dagene for dere dette året. Eller ihvertfall for kundene.

Vi forstår at ikke alt kan utvikles på 14 dager. Men da får dere vite hva som betyr mest for brukerne. Hvor det stopper når man ikke gjør ting i akkurat den rekkefølgen dere hadde tenkt (de som fører regnskapet sitt selv gjør gjerne ikke det). Gå igjennom alle modulene - Salg, innkjøp, bank, bilag, mva osv. Det blir nok en lang liste med ønsker, men så må man sammen prioritere hva som er viktigst.

eAccounting har passert 50.000 brukere, og dere hører sikkert ikke fra alle. Men det betyr ikke at de som ikke gidder å skrive inn her er fornøyde. Så kan det hende at en stor brukergruppe aldri får bruk for noe mer enn det som finnes idag. Men siden dere har stoppet utviklingen og nysalg av daTax må det bety at disse semi-amatør-brukerne også er i målgruppen. De som har en del bilag, innkjøp fra utland, ulike mva-ordninger, de som i tillegg fører regnskap for fotballklubben eller det lokale skolekorpset og som kan nokså mye om regnskap selv om det er ikke deres primære arbeid. Det er denne gruppen som nå faller mellom mange stoler, fordi de store systemene er for kompliserte og dyre, mens eAccouting foreløpig blir litt for enkelt. daTax Totaløkonomi var en viktig brikke i denne sammenhengen.

Jeg stiller gjerne opp på en slik Workshop!

Jon Kato Madsen
CONTRIBUTOR **

av Jon Kato Madsen

Heisann.

Jeg ble også "mast" på for overgang til eAccounting.  Da jeg testet første versjon av produktet så jeg hvilke svakheter og mangler dette hadde sammenlignet med daTax, noe som forundret meg sterkt.

DaTax har gjennom flere år vært testvinner i dette segmentet og det er overraskende hvor lite funksjonalitet som ble videreført i eAccounting før produktet ble markedsført. Visma burde ha forstått at det ville skape fustrasjon blant tidligere daTax kunder.

Vedlagt kan dere lese min tilbakemelding fra Visma.

Ha en fin dag.

Jon Kato 🙂

av Edvard Berntzen

Hei igjen Espen. 

Takk for tilbakemelding her! Til info vil dette bli fulgt opp videre hos oss med de ansvarlige. 

Jeg kommer til å ringe deg om noen få minutter. 

Vi kommer til å utvide lisensen din på daTax, slik at du fint kan benytte systemet videre og laste det ned på ny maskin. Info om flytting av programmet til ny maskin finner du her. Du vil ikke måtte betale lisens på daTax, og du vil fortsatt ha tilgang til Visma eAccounting videre.  

Ønsker deg en fin dag.

Mvh

Edvard Berntzen 

Visma Mamut support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Edvard Berntzen

Det er bra dere kommer med svar. Jeg synes det er synd at deres selgere har gitt oss kjøpere en så tydelig forståelse om at Datax skulle fases ut og at vi måtte bytte til eAccounting. Jeg husker tydelig at selgeren fortalte meg at hvis jeg ikke gikk over ville jeg i løpet av 2016 kun få lesemulighet på Datax da den ikke ville oppdateres. Videre oppfattet jeg det også slik at jeg ville få med meg alle regnskapsinfo over. Det grenser nesten mot villendende markedsføring. Jeg håper dette blir tatt opp videre med selgere og deres ansvarlige. Jeg satt frem til nå og trodde jeg var den som hadde misforstått og ville ikke lage noe stort nummer ut av det. Det viser seg vel at jeg ikke har oppfattet det feil...

Videre er det bra dere kommer med et svar, og at dere kommer med løsninger. 

Når vil dere regne med å ha kontaktet oss for å bistå med problemene?

Siden jeg ikke får til å bruke eAccounting slik jeg har gjort tidligere (noe som også var et sprøsmål fra meg til selgeren, som ble bekreftet), kommer jeg til å gå tilbake til min Datax. Der har jeg alle funksjonalitetene for mitt regnskap tilgjengelig. Vil dere garantere for at vi vederlagsfritt kan fortsette å laste ned oppdateringer, eller må vi da betale for lisens på Datax også?

Jeg har også nettopp byttet datamaskin. Kan jeg laste ned Datax på min gamle lisens, fra 2015?

av Edvard Berntzen

Hei,

Vi beklager at dere har hatt en dårlige erfaringer med vår support. Vi jobber kontinuerlig med å styrke vår supportavdeling, og ønsker å hjelpe alle våre kunder på best mulig måte. 

Vi kommer til å kontakte dere alle for å bistå med det dere måtte ønske av hjelp. 

Når det gjelder dere som har gått over fra daTax til Visma eAccounting, så jobber vi med å få på plass tilsvarende funksjonalitet som i daTax nærings-delen. Det vil fremover komme nye versjoner av Visma eAccounting hver måned med ny funksjonalitet, så vi håper dere blir fornøyd. 

Det er ikke besluttet at daTax skal fases ut som produkt, men nysalg (nye kunder) av produktet ble stoppet 01.01.2016 og det vil ikke komme ny funksjonalitet. Eksisterende kunder av daTax vil fortsatt kunne benytte programmet og det vil bli oppdateres i henhold til lover og regler. Ny daTax versjon (skatteversjon) ble lagt ut 07.mars. Dersom dere er avhengig av funksjonalitet som ikke finnes i Visma eAccounting er det mulig å benytte daTax videre, inntil vi har levert savnet funksjonalitet i Visma eAccounting.

Vi setter pris på deres tilbakemeldinger, beklager igjen og håper vi kan gi dere et bedre inntrykk i tiden fremover.

Ønsker dere en fin dag,

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.

Christian Christiansen
CONTRIBUTOR *

av Christian Christiansen

Jeg er også svært skuffet over overgangen fra Datax til Visma eAccounting. Jeg ble også "mast" over. 

Problemet var særlig "Jeg gjorde dette i Datax, men finner ikke samme funksjon i eAccouning, hvor er den funksjonen? Alternativt hvordan kan det løses". Hvis jeg tok kontakt med support, så var alltid beskjeden at det er et regnskapstekninsk sprøsmål. Det tok jeg opp flere ganger at det er feil. Kom ikke noe særlig vei med det.