avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Korrigering av IB

Hei

Jeg overtok et regnskape i mars 2015. Jeg skulle legge inn IB fra 2014 på konto 1500. Jeg fikk ikke lagt den inn da kontoen er låst for redigering. Jeg valgt da å legge in IB på konto 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer. Må det stå slik eller kan jeg få korrigert dette ved årsoppgjøret. Kan jeg ikke bruke konto 1500?

Mvh Heidi

15 SVAR 15
CONTRIBUTOR *

Re: Korrigering av IB

Hei

Jeg overtok et regnskape i mars 2015. Jeg skulle legge inn IB fra 2014 på konto 1500. Jeg fikk ikke lagt den inn da kontoen er låst for redigering. Jeg valgt da å legge in IB på konto 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer. Må det stå slik eller kan jeg få korrigert dette ved årsoppgjøret. Kan jeg ikke bruke konto 1500?

Mvh Heidi

Tema: korrigering av ib på kundefordringer

Hei Heidi.

Det har i senere tid blitt mulig å gjøre manuelle konteringer på en kunde eller leverandør rett på 1500 eller 2400. Vi har åpnet for dette i programmet for å kunne legge inngående saldo rett på den det gjelder, slik at man unngår å måtte benytte 1509 eller 2409. Man må da manuelt fjerne sperring for kontering på 1500/2400. Les mer om det her:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Salg/Kan-jeg-legge-inn-fakturaer-som-er-laget-i-tidligere-okonomiprogram/

Gi tilbakemelding dersom det er noe mer vi kanb bistå deg med.

Mvh.

Morten Fornes

Supportkonsulent Visma Mamut AS

Supportsak: 95218

CONTRIBUTOR *

Hei

Kontoen er låst for redigering , slik at jeg får ikke fjernet noen sperring. Feltet for avkryssing er grått og ikke mulig å fjerne??Hvordan løser jeg dette?? Mvh Heidi

Hei igjen Heidi.
Har du huket av for "bruk manuell reskontroføring" i firmainnstillinger som beskrevet her?

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Salg/Kan-jeg-legge-inn-fakturaer-som-er-laget-i-tidligere-okonomiprogram/

Den må hukes av før man kan få fjernet hake på "lås for manuell kontering" på kontoen, beskrevet i samme artikkel.

Dersom du fortsatt skulle stå fast med dette, bekreft gjerne at du har gjennomgått hele artikkelen og at du evt har lukket nettleseren igjen etter avhukning på "bruk manuell reskontroføring" i firmainnstillinger. 

Mvh.

Morten Fornes

Supportsak: 97111

CONTRIBUTOR *

Hei Jeg har nå huket av for manuell reskontroføring i firmainstillinger. Det har ikke hjulpet. Jeg får fortsatt ikke huket av for redigering.

Mvh Heidi

Hei igjen Heidi.
Jeg vil da konferere nærmere med en kollega om hva som kan være årsaken til dette.

Du vil da høre fra oss straks vi vet mer. Mulig vi også kontakter deg på telefon får å gå inn på din konto og teste hva som sperrer.

Mvh.

Morten Fornes

CONTRIBUTOR *

Hei

Vet du når dere kommer til å ringe? Dette begynner å haste litt.

Mvh Heidi Hedquist

Hei igjen Heidi.

Jeg vil purre på teknisk og håper da på at du blir kontaktet raskt.

Mvh.

Morten Fornes

Hei igjen Heidi.

Viser til at vi løste dette på telefonen etter at vi valgte å fjerne hake i 2015.

Ha en fortsatt hyggelig dag.

Mvh.

Morten Fornes

CONTRIBUTOR *

Hei igjen. Jeg ser at jeg må opprette en faktura her for å kunne foreta endringen slik vi snakket om.

Hvordan blir dette?

Saldo som skal endres er konto 1509 kr 204819,32. Denne skal over på konto 1500 nevnte dette med mva.

Jeg må vel bokføre dette beløpet ink mva? Det er jo allerede trukket ut mva i 2014

Dette er ikke helt enkelt.

Mvh Heidi

Hei igjen Heidi.

Usikker på om jeg nøyaktig forstår din problemstilling. Med fare for å gå ut over mitt mandat for teknisk support kan jeg nevne at reskontrofordringer normalt blir bokført inkludert mva. Dersom fordringer allerede har blitt lagt inn på 1509 antar jeg disse da er inkludert mva da det er hele beløpet (inkludert mva) som skal betales av kunder.

Dersom du ønsker å flytte fordringer fra 1509 til 1500 antar jeg også at det er snakk om de samme beløp, forstår i allefall hvorfor man da skal fjerne mva fra dette. Grunnen til at man fører inn en saldo inn fra annet system er jo at de samme fakturaer ikke skal lages i nytt system da de allerde har blitt bokført. Betalingen vil igjen bli bokført mot fordringen når den tid kommer.

ref:

http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Innstillinger/Inngaende-balanse-og-saldobalanse/

Hør gjerne nærmere med regnskapsfører for bistand til de regnskapstekniske problemstillinger.

Kan i den sammenheng nevne at det og finnes faglig forum på dette community.

Mvh.

Morten Fornes
Supportsak:99926
CONTRIBUTOR *

Hei og takk for rask tilbakemelding. Jeg har ikke funnet noen regnskapsfører  i forumet. Er det noen spesiell person jeg da kan kontakte.?

Jeg ble så usikker da jeg ble bedt om å opprette faktura for å få korrigert dette.

Mvh Heidi

Hei igjen. 

Bare hyggelig å kunne bistå.

Du finner vårt faglige forum her: http://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

(krever innlogging, men det har du allerede)

Det er og mulig å chatte med en regnskapsfører på utvalgte dager:

ref:

http://www.visma.no/eaccounting/chat-med-regnskapsforer/

Ellers er det mulig å kontakte smartaccounting (autoriserte regnskapsførere i Visma)

Kontaktinfo: 40104018

www.smartaccounting.no

Mvh.

Morten Fornes

CONTRIBUTOR *

Hei. Jeg ser av mine tall for mva 2015 at jeg har igjen en debet saldo på konto 2710 inngående mva.Skulle ikke inngående mva 2710 og utgående mva 2700 gått i 0? Er usikker her.Mvh Heidi

Hei igjen Heidi.

Vi kan bare kommentere hvordan dette henger sammen på generelt grunnlag, se gjerne gjennom følgende for utvidet info om mva:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Regnskap/Hvordan-retter-jeg-en-MVA-oppgave/

Artikler man legger inn i eAccounting må tilknyttes en artikkelkontering. Denne vil igjen bestemme hva som bokføres av evt mva og grunnlag for mva på salgsbilagene. Det er så slik at bilag som blir ført fortløpende på de ulike 27xx-kontoer vil generere saldoer på disse. Dette skjer basert på mvakode på de ulike kontoer. Det er og mulig å bokføre bilag manuelt mot ulike kontoer i tillegg som og vil påvirke saldoer. Kun bilagslinjer som er tilknyttet en mvakode vil dukke opp på mvaoppgaven. Når man gjør en momsavslutning (oppretter mva-oppgave) vil beløpene som fremkommer på mvaoppgaven overføres til oppgjørskonto for mva 2740. Disse kan man så evt utbetale for at denne saldoen på 2740 skal gå i null. Har du saldoer på andre mvakontoer enn dette kan det komme av at det har blitt ført bilag uten mvakode eller at man har etterført bilag (etter årsavslutning/avslutning termin 6).  

Skulle du ha øvrige spørsmål til tallene i ditt regnskap eller ønske bistand til feilsøking/avstemming kan du kontakte regnskapsfører i denne forbindelse.

Mvh.

Morten Fornes

Supportsak: 104250