avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted

Korrigering av dato på konstatert tap av kundefordring

Hei. 

Et firma jeg faturerte i fjor, men som ikke betalte for seg har nå gått konkurt og jeg registrerte i går fakturaen/fordringen som tapt i eaccounting. Litt uten å tenke meg om, valgte jeg datoen for da firmaet gikk konkurs (13.02.17) som datoen på når jeg registrerte den som tapt i mitt regnskap. 

Står jeg fritt til å registrere tapet til til 31.12.16, og få den med på regnskapet for 2016?

Hvordan får jeg justert datoen? 

Må jeg reversere for så bokføre tap på nytt.

Hva med fakturaen, må den også legges til på nytt (kundefordring)?

Setter stor pris på detaljert hjelp! 

Mvh 

Christoffer

1 SVAR 1
Highlighted

Re: Korrigering av dato på konstatert tap av kundefordring

Hei, Christoffer. 

Det er dessverre ikke mulig å endre datoen du bokførte tapet på. Om du skal reversere tapet, må du så føre fakturaen på nytt for så å føre dette på den riktige datoen. Jeg anbefaler deg å bruke denne guiden om du skal gjøre dette.

Når det kommer til hvordan dette må føres med tanke på datoer etc., blir det litt for regnskapsteknisk for meg. Du kan for eksempel dobbeltsjekke dette ved å skrive et innlegg i vårt faglige forum. Der vil du få svar fra regnskapsfører slik at du kan være sikker på at du får det riktig :) 

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 297208

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community :)