Mine områder
Hjelp
dabossy
CONTRIBUTOR *

Korrigering negativ lønn ved sykemelding, og utbetaling av feriepenger

av dabossy

Hei!

Vi har nå en ansatt som har vært sykemeldt siden 08.01.2020. I februar fikk han forskudd på 32.000,- siden det ble en feil med inntekts meldingen og han måtte vente på lønn fra NAV.

Når han nå skal få feriepenger opptjent i fjor ligger han med stopp fastlønn, får trekk i lønn for ferie og 900270 korrigering negativ lønn. Selv om jeg fjerner stopp fastlønn ender han opp med 0 til utbetaling da korrigering negativ lønn er et såpass stor beløp.

Hvor kommer denne negative lønna fra?

Mvh

Marcus

6 SVAR 6
Heidi Delmark Pedersen
CONTRIBUTOR *

av Heidi Delmark Pedersen

Hei

Er det mulig å slå av korrigering av negativ lønn?

Mvh

Heidi

Strypers
PARTNER

av Strypers

Hei! Har noe lignende.

Pga lite opptjente feriepenger i fjor, og trekk i lønn for ferie, havner den ansatte med negativ lønn.

Hva skjer med denne negative lønnen? Kommer den med som et trekk på neste lønnskjøring?

av Turi M Sorensen

Hei @Strypers 

Ja, den negative lønnen vil trekkes fra første lønnskjøring hvor det ytes lønn til den ansatte med et beløp som det kan trekkes fra.

Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Payroll og Expense Support

av Turi M Sorensen

Hei

Uten å se hva som spesifikt har vært gjort av transaksjoner på den ansatte du nevner, vil jeg anta at lønnsartene som trekker lønn (trekk i lønn for ferie og tilbakeføring av tidligere utbetalt forskudd, i tillegg til Stopp fastlønn i forbindelse med sykemeldig), er større enn feriepenger tilgode og eventuell vanlig lønn tilsammen. For å unngå at den ansatte får negativ lønn så nuller systemet automatisk ut det negative beløpet med lønnsart 900270 - Korrigering negativ lønn. 

Det samme skjer også i forhold til forksuddsskatt, og det kan du lese om i denne artikkelen: Hvordan håndterer eAccounting Payroll forskuddstrekk i naturalytelser når det ikke er noe å trekke i.

Men gi meg gjerne kontaktinformasjon, så kan vi se nærmere på hva som har skjedd hos dere, og finne en måte å rette det på.

Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Support

dabossy
CONTRIBUTOR *

av dabossy

Ser det har blitt trukket litt på tabelltrekk en av de påfølgende månedene etter han ble sykemeldt. Dette kommer vel av at han fikk forskuddet. Men dette utgjør fortsatt ikke den fulle summen som ligger som negativ lønn slik jeg kan se det.

Er dette noe det er mulig å få bistand for å løse da jeg sliter med å få det til selv og har lønningsdag i dag?

-Marcus

av Turi M Sorensen

Hei Marcus

Ja, jeg kan hjelpe deg med dette i dag. Ring oss på 21490000 etter kl 09.00 og spør etter meg, så ser vi på det 🙂 

Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Support