avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Kostnadsbærer eller prosjekt?

Hei

Helt ny på eAccounting, så henvender meg her i håp om gode råd og løsninger.

Vi driver med import og salg av nye- og brukte bobiler. Vi har fra før ett likt selskap i en annen del av landet, og jeg ønsker at bokføringen skal være med like prinsipper (her bruker vi ikke Visma).

Utfordringen min er hvordan jeg kan løse dette med kjøp og salg av biler som egne kostnadsbærere eller prosjekter. 

Her er ett eksempel på hvordan jeg fører kjøp og salg i det andre systemet mitt.

Jeg oppretter ett "enhetsnummer" til hver bil.

Kjøpsfakturaen blir linket mot enhetsnummeret men blir kontert i balansen på en konto vi kan kalle "Nye biler". 

Fraktfaktura for å få bilen til Norge, eventuelle påkost etc blir alle linket mot enhetsnummeret, men går også i balanse på samme konto. 

Eks. Kjøpspris bil kr. 500.000. Frakt kr. 10.000 og sykkelstativ montert på bilen kr. 10.000. Balansekontoen viser da 520.000.

Når bilen selges fakturer jeg "enhetsnummeret" slik at disse 520.000 som er linket mot den spesifikke bilen går kredit balansekontoen og debet kostnadskonto f.eks "4000 Kost Nye biler". 

Etterpå kan jeg gå inn å se på enheten hva jeg har i totale kostnader og hva jeg har i inntekter, og kan dermed konstatere en spesifikk fortjeneste.

Jeg fikk først inntrykk av at jeg burde opprette kostnadsbærere for hver bil når jeg startet med Visma, men er nå usikker. Jeg har nå opprettet to kostnadsbærere "Nye Biler" og "Brukte biler" ettersom salg av nye biler er avgiftspliktig, mens brukte biler ikke er det. Har videre opprettet flere kostnadsbærere under hver av disse to hovedbulkene, hvor jeg har gitt hver bil ett nummer/forkortelse jeg velger å kalle enhetsnummer.

Nå er jeg usikker på hvor smart dette har vært ift at jeg ikke får den automatiske konteringen på toalkosten til å gå fra balansen til kostnadskontoen.

Har noen her noe råd om hvordan jeg på best mulig måte kan løse dette? Det er viktig for meg å ha oversikten på hva som til enhver tid er totalkosten per bil (kjøpsfaktura, frakt, påkost etc). 

mvh

Ole Gunnar Hallsjø

3 SVAR 3
Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Re: Kostnadsbærer eller prosjekt?

Jeg vil også vite dette... Er i liknende situasjon bare med lastebiler. Veldig usikker om eAccounting kan gjøre jobben. 

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei,

Jeg vil også gjerne vite mer om dette da vi også driver med bil.

Vi har brukt kostnadsbærer med det finnes ikke noen mulighet og ta feks. en utskrift som viser salg/kjøp, da må man merke av en og en.

Det er alt for tidskrevende.

Vi har brukt reg.nr på bilene.

Burde man isteden opprette nytt art.nr for hver bil for å få en oversikt.

Ser at ikke noen av dere har fått noen tilbakemelding.

Highlighted

Hei,

Det er mulig å skrive ut "Resultatrapport" under Regnskap - Utskrifter, med utvvalg på kostnadsbærer. Dersom man da har lagt inn kostnadsbærere hele veien på kostnadskontoene i innkjøpet, andre utgifter, samt salgskonto på faktura, så vil denne rapporten da vise totale inntekter og kostnader, samt summere opp disse.

Om man for eks. gjør slik som Ole beskriver her, og har en gruppe kostandsbærere for "nye biler" og "Brukte biler" samt en gruppe til under dette med en kostnadsbærer per bil så vil man enten kunne ta uten en overordnet oversikt for nye eller brukte biler, eller kunne drille det helt ned til kostnader/inntekter, per bil. Rapporten må riktignok kjøres ut en gang per kostnadsbærer.

Man trenger ikke opprette egne artikler per bil dersom man benytter kostnadsbærere på fakturaen. Da kan man lage seg standardartikler og heller justere kostnadsbæreren på hver faktura slik at det blir styrt korrekt, dersom man ønsker det. Kostnadsbæreren må hvertfall med uansett for at dette skal fungere.

Her er et eksempel på hvordan fakturaen kan se ut:

Faktura m kostadsbærere

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer:  265342

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.