avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

Kreditere salg-faktura som allerede er betalt

av oleandre

Hei.

Jeg har en api integrasjon mellom visma eaccounting og min nettbutikk som automagisk oppretter "salg-faktura" ved kjøp og automagisk lager kreditnota i visma eaccounting når jeg registrerer retur  i nettbutikken (30 dagers åpent kjøpt).

Saken her er at "salg - faktura" allerede er betalt, så jeg får ikke kjedet kreditnota mot originale faktura.

Er det ok som det står nå?  eller må jeg gjøre ytterlige steg for å få dette nullet ut?

9 SVAR 9
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei

Diskusjon i Kundeservice Visma eAccounting er et forum for spørsmål vedrørende ditt kundeforhold.
Siden ditt spørsmål er av den systemtekniske arten, flytter jeg ditt innlegg til forum for tekniske spørsmål.

Har du spørsmål om avtaleforholdet ditt, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning. 😊

Dt kan se ut på det vedlegget som du la ved at de fakturaene som overføres fra nettbutikken din blir/er registrert som betalt. I dette eksempelet 17.07.2021 med 798 kr. Det enkleste blir da å gå til Kasse og bank, velge driftskonto som denne betalingen ble ført mot (sannsynligvis Driftskonto), velg periode Juli 2021 og se om du ser en transaksjon på 798 kr den 17.07.2021.
Trykk deretter på den en gang og deretter på Angre avstemning.

Du skal nå kunne gå til kreditnota 348 og klikke på Handling - kjede og deretter velge å kjede mot faktura 283. Deretter Lagre/Bokfør så skal de to bilagene gå mot hverandre.

Gi beskjed om noe er uklart 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Heisann. 

Sharespine integrasjonen avstemmer direkte fra visma faktura (17.07.2021 med 798 kr) direkte mot Nets via api kall. Så jeg går aldri veien innom Driftskonto for å avstemme. Så jeg kan rett og slett ikke angre denne avstemmingen via driftskonto siden det har skjedd direkte mot Nets sitt system.

Noen idé hvordan vi løser det? Eller er det greit at fakturaen og kreditnotaen "henger" i løse luften?

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok jeg forstår. Hvordan er betalingsbilaget  B168 og kreditnota B369 ført?

Legg gjerne ved et skjermbildet.

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Her er skjermbilde fra Salgsfaktura-Innbetaling B168 og senere Kreditnota A369 (30 dagers åpent kjøp)

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok jeg skjønner. Så da er faktura registrert som betalt og kreditnota er ikke?
Hvis det er tilfellet så kan en teknisk løsning være å registrere kreditnota betalt mot samme konto som er brukt på bilag B168, altså 1921.
Jeg ser at du har laget en konto som du har kalt 1921 - AVSTEMME-NETS. Kan du se om du får opp den som et valg når du velger å klikke på kreditnota - Handling - Registrere betaling?

Husk å bruke samme dato for denne registreringen, altså 17.07.2021.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Heisann.

Faktura er registert betalt av sharespine api direkte mot nets ja, nets gjør oppgjør hver 5 dag, og vi har 30 dagers åpent kjøp. Så i dette tilfellet er oppgjør for salgsfaktura gjort. 

Kreditnota er også laget av sharespine api. Trodde de to regnskapsmessig nullet hverandre ut uten kjeding etc?

Visste ikke at kreditnota må registreres som "betalt"?

Men uansett, får kun opp valg om å "korrigere mva-kode" på kreditnota A369 - se vedlegg

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok skjønner. Eksakt hvordan integrasjonen via Sharespine fungerer kan jeg ikke svare på, men om kreditnota ikke ligger under Salg - Fakturaer - Ubetalte fakturaer så er den kjedet eller registret som betalt. Kan du sjekke det?

oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Kreditnota ligger ikke under Salg - Fakturaer - Ubetalte fakturaer.

Så spørsmål er vel, skal jeg gjøre noe mer, eller er alt OK?, evt skal jeg ringe inn til support for muntlig gjennomgang av dette?

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Beklager sent svar. Kontaktet du support på telefon og ordnet det seg?

Om ikke kan jeg få en til å kontakte deg om du sender meg en mail til silje.miljeteig.rong@visma.com med et telefon nr og et tidspunkt så kan jeg se hva jeg får ordnet. 😊