avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn V
CONTRIBUTOR ***

Kreditering av betalt faktura

av Bjørn V

Jeg har fakturert husleie uten mva fra et AS.

Leietakeren er et selskap uten mva registrering (dette spørsmålet dreier seg ikke om mva).

Så har den aktuelle leietakeren sagt opp og flyttet.  Ny leietaker har kommet til med like månedlig leie og den nye leietakeren har begynt å betalte (med utgangspunkt i beløpet angitt i kontrakt, faktura har ikke vært sendt). Jeg har så vært uoppmerksom og registrert betaling på fakturaen som er til den opprinnelige leietakeren som har flyttet. Så til spørsmålet hvordan rydder jeg opp i dette i Visma eAccounting?

Jeg har kreditert opprinnelig husleiefaktura. Jeg har videre laget ny faktura på ny leietaker.

Konteringen blir jo slik.

Kreditering:

3630 Husleie (uten mva)         Debet

1500 Kundefordringer                          Kredit

Innbetalingen som jeg har registert (på feil faktura) er slik:

1500 Kundefordringer                             Kredit

1920 Bankinnskudd               Debet

Jeg har forsøkt å reversere denne med å opprette et korrigeringsbilag. Men det lar seg tilsynelatende ikke gjøre.

Så har jeg opprettet ny faktura på den nye leietakeren slik at denne har fått tilsendt riktige bilag til sitt regnskap. Konteringen der blir jo slik:

3630 Husleie uten mva                                 Kredit

1500  Kundefordring                     Debet

Jeg har fått betalingen allerede her og kan jo registrere innbetaling på denne nye fakturaen. Men problemet er jo at jeg ikke har klart å reversere den opprinnelige registrerte innbetalingen (med rettebilag).

Hva blir riktig framgangsmåte? Et godt svar her ville vært til veldig stor hjelp.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Patryk Kamisinski
VISMA

av Patryk Kamisinski

Hei Bjørn. 

Hvis jeg forstår riktig så har du registrert betaling på feil faktura og deretter kreditert den og opprettet en ny faktura. Betalingen du har registrert mot fakturaen er fortsatt avstemt. 

Det aller første du må gjøre er å gå inn på Kasse og bank, finne frem betaling og trykke på Angre avstemming. Deretter trykk på avstem, velg bilagstype - betaling av faktura- velg fakturaen og bokfør. 

Det andre steget her er å kjede den fakutraen som er feil med kreditnota som ble opprettet når du krediterte fakturaen. Trykk først på kreditnota, velg handling- kjede. Kjed de to fakuraene sammen. 

Dersom du trenger mer hjelp kan du alltid kontakte oss på 45 50 61 50 (Man-Fre 09-15. Tors 09-18). 

Ønsker deg en fin dag videre! 

Bjørn V
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn V

Takk. Det ble veldig ryddig dette. At det går an å angre avstemningen (innbetalingen) mot fakturaer og så avstemme mot annen faktura er jo suverent. 

Det ble jo mye ryddigere i ubetalte faktura listen etter at jeg kjedet fakturaene. 

Bjørn V
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn V

Hei igjen. Jeg har fått et bra og dekkende svar på mitt spørsmål. Men jeg tillater meg å påføre et lite tilleggs spørsmål. Under Community diskusjon kan man velge knappet "Start en tråd". Diskusjon er ikke ment for regnskapstekniske spørsmål eller spørsmål til hvordan Visma eAccounting eller annen software fungerer. Da kan man benytte Support. Men under support har man ikke muligheten til å skrive "Start en tråd" el.l. tror jeg. Så hvordan går man egentlig fram for å legge inn et regnskapsteknisk spørsmål som kanskje kan ha stor interesse også for andre brukere av Vima Community? Det kunne vært veldig bra og vist.

Godkjent løsning
Kaj Sjursen Kleveland
VISMA

av Kaj Sjursen Kleveland (Oppdatert ‎14-11-2019 09:26 av Kaj Sjursen Kleveland VISMA )

Hei, Bjørn.

For regnskapsteknsike spørsmål og spørsmål rundt lover og regler, har vi en egen community side som heter Fagområde Spør eksperten. Her kan du starte en tråd på lik linje med Visma eAcccounting Community, og vil få svar på de regnskapstekniske spørsmålene du har.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen