avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Kreditering av kundefaktura betalt 2 ganger

Min kunde har betalt samme faktura to ganger og skaper derfor hodebry for en fersk bruker som meg.(Jeg har bankintegrasjon med DNB.)

1) Hvordan bokfører jeg innbetaling nr. 2? Fakturaen det gjelder er allerede bokført ved første innbetaling.

2) Hvordan kreditererjeg denne innbetalingen? Hva setter jeg på fakturadato (innbetalingsdato fra kunden eller fakturadato...)? Leveringsdato?

3) Når kreditnota er bokført og sendt via mail, vil det da gå penger automatisk fra min konto til kunden?

2 SVAR 2
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Re: Kreditering av kundefaktura betalt 2 ganger

Hei
Nå er ikke jeg kjent med eAccounting og hvilke muligheter som finnes der.
Men du skal IKKE skrive en kreditnota. Dersom du skriver en kreditnota, så blir du på papiret skyldig kunden enda mer penger.  Du skal rett og slett tilbakebetale dobbeltbetalingen. Om det finnes mulighet for å gjøre dette i eAccounting vet jeg ikke, men alternativet er å gå inn i nettbanken å gjøre det der.

Re: Kreditering av kundefaktura betalt 2 ganger

Hei, Linda.

Det stemmer. Takk for hjelpen, Kjell Tore.

Om du tilbakebetaler dobbeltbetalingen anbefaler vi at du bokfører dobbeltbetalingen på en midlertidig konto. Når du så mottar bankhendelsen for tilbakebetalingen bokføres denne mot den samme midlertidige kontoen slik at det nulles ut.

For å bokføre på en midlertidig konto klikker du på Søk på bankhendelsen i Kasse og bank. Velg så Øvrig innskudd/Øvrig uttak - Egen kontering. Det er opp til deg hvilken konto du bokfører på, da disse to bankhendelsene vil nulle hverandre ut 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 187914

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂