avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

OlaS
CONTRIBUTOR **

Kreditnota på en manuelt ført reskontro

av OlaS (Oppdatert ‎21-03-2021 19:41 av OlaS )

Hei, da vi gikk over til eAccounting i august, så ble det overført utestående reskontroer fra forrige system. Dette ble gjort på ett bilag der det var en linje per reskontro. Når har 1 av leverandørene kreditert deler av det vi hadde utestående. Jeg har fått en kreditnota. Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg kan få dette korrekt ført i eAccounting?

Forsøker meg på en manuell reskontroføring (etter noen nettsøk virker det som det er det som er tingen for de manuelt førte reskontroene). Bruker konto 2400 Leverandørgjeld og relevant reskontro (leverandøren). Beløpet som er kreditert av leverandøren er lagt inn på Debet på den linjen. Spørsmålet er hvilken konto jeg skal bruke til Kredit for å balansere bilaget? Vil det bli korrekt å bruke f.eks. 6720 Regnskapshonorar (selv om det opprinnelige bilaget ikke var ført på det?).

Og en ting til, når jeg gjør dette. Og lagrer. Så blir det liggende i listen over ubetalte leverandørfakturaer. Blir det rett å "registrere betaling"? Der må jeg jo velge "Innebetalt til konto". Men dette er jo en kreditnota, så jeg har jo ikke sett snurten av noen penger...

PS: Ikke regnskapskyndig, men forsøker å få styr på idrettslagets regnskap.

4 SVAR 4

av Jørn Karlsen

Hei

Du går inn på Kjøp - Leverandørfaktura - Ny leverandørfaktura.

Så bokfører du kreditnotaen på lik linje med faktura, men krysser av for at dette er en kreditnota. Da blir føringen automatisk gjort at det blir ført motsatt debet/kredit.

Så bruker du samme kostnadskonto som når du bokførte fakturaen, slik at kostnaden reduseres.

Da skylder du leverandøren differansen mellom faktura og kreditnotaen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

OlaS
CONTRIBUTOR **

av OlaS (Oppdatert ‎22-03-2021 07:55 av OlaS )

Hei, takk for svar! Dette virker å være det man gjør så lenge den opprinnelige leverandørfakturaen ligger i eAccounting? Jeg får ikke bokført en faktura på konto 2400 virker det som. Når dette er en faktura som ble manuelt ført på reskontro ved overgang til eAccounting fra et annet system, så virker det som jeg ikke får "koblet" disse? Den manuelle føringen var ikke ført mot noen konto, annet enn leverandørgjeld...

Vil den også måtte registreres som "betalt"?

Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Når du sier at du ikke får "koblet" disse, hva mener du da?

De utestående leverandørfakturaene som du la inn ved overgang til Visma eAccounting, låg de seg ikke som en åpen/ubetalt post i Ubetalte leverandørfaktura?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager

av Jørn Karlsen

Hei

Det skal gå fint å føre dette. 

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen