avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Lagring av bilag

Hei, 

hva er egentlig reglene for lagring av bilag? Bruker eAccounting integrert mot dnb. Har KID på alle utgående fakturaer så alt blir automatisk avstemt. 

Hva trenger jeg å ta vare på av bilag? Jeg tar så klart utskrift av alle inngående fakturaer jeg får men fakturaer jeg sender ut? Må jeg printe ut disse for å arkivere disse? Og alle bankhendelser? Må disse skrives ut så lenge jeg har integrasjon? Alle data finnes jo i systemet?

Takk! :)

12 SVAR 12
Highlighted

Re: Lagring av bilag

Hei

Vi på teknisk support er ikke regnskapsførere og kan ikke svare på dette. Men om du skriver på det faglige forumet du finner på linken under så vil du få svar av en regnskapsfører.

http://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

Ønsker deg en fin dag og velkommen til å skrive til oss på teknisk support igjen senere.

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS

Highlighted
CHAMPION *

Lurer på, har dere her i forumet (tekn. support) mulighet for å bare flytte slike saker som dere ikke kan svare på? Ville jo i så fall vært mye enklere og ryddigere, enn at sakene må postes på nytt annet sted. ;)

Uansett, i forhold til spørsmål så foretrekker jeg uansett krav eller ikke å lagre/oppbevare kopier lokalt, spesielt fakturakopier. Kan jo i alle fall være nyttig ved eventuelle spørsmål eller annet en dag som systemet eller internett er utilgjengelig. Eller om man en dag finner på at man vil bytte, da blir det mye å hente ut i ettertid ...

Har da også postet et ønske for å forenkle denne prosessen i dag: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/forum/Ideer-Visma-eAccounting/?topic...

Ser forøvrig av informasjon på Altinn.no at det muligens kan være lurt å ha så mye som mulig tilgjengelig lokalt, for enkel tilgang dersom det kreves for etterkontroll: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/O... - men mulig det finnes enkle måter å få ut alt som trengs fra eAccounting som vi ikke kjenner til per i dag?

Highlighted

Hei

Det er flere årsaker til at vi ikke bare flytter casene over til det faglige forumet, men forstår hva du mener.

Det ønsket skal jeg ta videre til vår utviklingsavdeling. Takk for innspill!

Det du kan ta ut fra eAccounting er alle fakturaer på PDF en og en. Eksportere ut kunder, artikler og leverandører. I tillegg til alle utskriftene du finner på Regnskap - utskrifter. Det er sikkert de du kjenner til fra før, men er ikke noen flere nei.

Ønsker deg en fin dag og velkommen til å skrive til oss på teknisk support igjen senere.

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Christina, 

Jeg kommer ikke inn på linken din. "Lukket forum" står det :)

OleP

Highlighted

Hei Ole- Petter,

Du må være innlogget for å kunne se det faglige forumet! Logg inn og forsøk igjen. Gi meg en tilbakemelding om du fortsatt ikke får tilgang. Sjekk også under "Brukerforum" oppe i menyen om du finner det i oversikten der.

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei, jeg er logget inn som meg selv ja. Samme login som når jeg poster her.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Uansett på altinn står dette:

Det stilles ingen formatkrav til oppbevaringsmedium. Hvis regnskapsmaterialet er oppbevart elektronisk, skal det foreligge en sikkerhetskopi som må oppbevares atskilt fra originalen. Det skal foreligge en fortegnelse over regnskapsmateriale som er sikkerhetskopiert, hvor ofte sikkerhetskopiering gjennomføres og hvor originalen og sikkerhetskopien oppbevares.

Regner jo med at eaccouting tar sikkerthetskopier og at alt dette er ok. 

Så da trenger jeg ikke å printe ut alt mulig som er allerede i systemet! Sparer masse masse tid på dette :)

Highlighted

Hei Ole- Petter,

Ja det stemmer at vi har lagret dataene deres hos oss. Alt vil ligge i systemet - noe som er en av fordelene med nettbaserte programmer.

Har du fortsatt ikke tilgang til Faglig forum?

- Emilie

Highlighted
CHAMPION *

Ole-Petter - det finnes et annet punkt der som du også bør bite deg merke i, at du skal kunne skrive ut alt på papir i hele oppbevaringsperioden. Det er riktignok normalt ikke noe problem for de fleste, men likevell ...

Ta en kikk på http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/forum/Ideer-Visma-eAccounting/?topic...

Emilie - hvor kan vi lese mer om rutiner for sikkerhetskopiering og oppbevaring, samt mulighet for å hente ut sikkerhetskopierte data ved behov. Også i ettertid, f.eks. etter endt bruk av systemet / oppsigelse?

Highlighted

Hei,

Informasjon rundt sikkerhetskopiering og håndtering av kundens data/rutiner bør vi få ut på sidene våre. Skal se om jeg kan få noen til å publisere dette. Fikk akkurat en revidert utgave fra driftavdelingen. Den er ganske lang men oppsummert så blir det tatt sikkerhetskopi av dataene flere ganger per dag og disse lagres geografisk adskilt fra driftsmiljøet. Rutinen for sikkerhetkopiering er i tilfelle vi får datakræsj og må gjennskape data for alle kundene. Den er egentlig ikke tilpasset at en enkeltkunde skal kunne hente ut sin egen sikkerhetskopi men det er mulig å få satt opp en konto men tilbakekopierte data slik at kunden kan hente ut alt fra programmet.

Hvis en kunde sier opp så vil han få lesetilgang til programmet. I forhold til lisensavtalen lover vi å ha dette tilgjengelig for kunden så lenge regnskapsloven sier. I praksis så tror jeg ikke vi kommer til å slette før en god stund etter dette. Ønsker kunden å lagre alle regnskapsdata lokalt i et lesbart format så anbefaler jeg å ta ut SIE-4 eksporten fra programmet. Denne skal kunne brukes til å gjennskape et komplett regnskap.

Mvh Ole Torgersen, Visma Software International AS

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Takker Ole! Ser jo bra ut det.

Rune - enig med deg! Sendte akkurat dokumentasjon til skatteetaten med samtlige fakturaer i 2014. Tok litt tid å lage en og en :)

Highlighted
CHAMPION *

Takk for fin og informativ oppsumering Ole.