avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Leie kontor

Hei, jeg har et AS der jeg leier kontor i egen privat bolig. Når jeg skal bokføre leiebeløpet, får jeg melding om at mva-beløpet ikke stemmer. Er det ikke høy sats, altså 25 prosent på dette?

4 SVAR 4
CONTRIBUTOR ***

Re: Leie kontor

Jeg opplevde også denne feilen med den første fakturaen jeg forsøkte å legge inn. Konto 6300 - Leie lokaler, står med Ingen mva kode i kontoplanen. Kan forsøke å endre dette i Innstillinger > Kontoplan > 6300 > 02 inngående mva høy sats. 

Hei Morten.

Grunnen til feilmeldingen er at mva-koden på kontoen  ikke stemmer med det som er lagt inn på bilaget. Husleie kan faktureres både med og uten mva. Som standard er det ikke noen mva-kode på kontoen, men du kan endre dette i Kontoplanen som nevnt over. Skal du fakturere med mva anbefaler vi riktignok at du er konsekvent på dette, og fakturerer all husleie med mva. For flere spørsmål om dette kan du benytte vårt Faglige forum eller regnskapschat.

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 84568.

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei

Får vi ikke fradrag for mva på husleie vi betaler?

Mvh Heidi

Hei Heidi.

Jeg må be deg bruke Faglig forum eller regnskapschat for svar på dette, se linker over. Jeg anbefaler regnskapschatten som er oppe i morgen, torsdag, mellom 13-16. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 105770. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support