avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Leverandørfaktura og kreditnotaer mot hverandre

Hei. Er mye om dette i søkeresultater men finner dessverre ikke for mitt tilfelle:

(Har bankintegrasjon...)

Jeg har kreditnota fra leverandør på ca 10000 og en til på 100 kroner. Disse har blitt registrert i systemet. Deretter har jeg fått 4-3 fakturaer fra samme leverandør. Fakturaene er på 1000-2000+/-. Når fakturaene blitt registrert i systemet fikk jeg varsel at det eksisterer kreditnota fra samme leverandør og faktura vil ikke bli registrert til betaling. Når faktura(10000) og kreditnoda ble kjedet sammen ble kreditnota beløp redusert tilsvarende faktura beløpet. Dette er fint og meget logisk.

Men til slutt havnet jeg til situasjon der jeg sitter med følgende:

-kreditnota på 101

-kreditnota på 5229

-faktura på 5449

Ingen av disse går opp mot hverandre pga differanse.

Så spørsmålet er hvordan dette skal håndteres videre mot 0?

9 SVAR 9
Highlighted
CHAMPION **

Re: Leverandørfaktura og kreditnotaer mot hverandre

Hvis du tar "angre matching" på en de relevante bankhendelsene får du mulighet (via "Søk") til å legge inn flere hendelser på en av innbetalingene, og dermed nulle de ut mot hverandre så lenge du bokfører ev diff til slutt et sted. Merk at det blir bokført et korrigeringsbilag som nuller ut opprinnelig bokføring av bankhendelse umiddelbart når du trykker "angre matching" uten mulighet til å angre angringen, hvis det gir mening.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei. Beklager, men svaret ditt er dessverre helt uoppklarende for meg.

Hvis du tar "angre matching" på en de relevante bankhendelsene

Hva mener du med relevant bankhendelse? De leverandørfakturaene som har blitt kjedet til kreditnota?

får du mulighet (via "Søk") til å legge inn flere hendelser på en av innbetalingene,

Hva for hendelser skal jeg legge til og til hvilke innbetalinger?

og dermed nulle de ut mot hverandre så lenge du bokfører ev diff til slutt et sted.

Hvordan og hvor skal jeg bokføre differansen?

Highlighted
CHAMPION **

Det er mulig du bør få hjelp av noen i Visma. Men min erfaring som vanlig bruker av systemet, er at hvis du ikke får gjort det du må med de vanlige "kjede" mulighetene på fakturaen/kreditnotaen, så er det mulig å få det til under bokføring av en bankhendelse (dvs innbetaling/utbetaling fra driftskonto), fordi du når du bokfører at det har skjedd noe inn/ut fra konto, kan velge selv at det skal gjelde vilkårlige/flere fakturaer/kreditnotaer. Jeg har ikke gjort dette selv vedr leverandørfakturaer, men på kundefakturaer, når kunden i mitt tilfelle valgte å betale andre fakturaer enn de som var delvis kreditert og allerede kjedet, men jeg ville tro mulighetene er de samme ang leverandørfaktura-biten, som på kundefaktura-biten. "Angre matching" er en knapp under Bank på bokførte bankhendelser som gjør at du kan bokføre det på nytt. I nødsfall, hvis du ikke har noen bankhendelser du kan bruke, ville jeg tro du kan knote det til med å betale inn/ut 1 krone for å få muligheten til å bokføre leverandørfakturaer/kreditnotaer. Men hvis alt dette fortsatt er gresk ville jeg kanskje anbefale å snakke med en regnskapsfører først.

Highlighted

Hei, Mila.

Det stemmer som Terje sier at man kan bruke Kasse og bank til å avstemme kreditnotaer/fakturaer man ikke får til å kjede/avstemme på vanlig måte. 

På en annen side så tror jeg at det som blir enklest for deg i dette tilfellet er å kjede de to kreditnotaene mot fakturaen. Gå til Innkjøp - Leverandørfakturaer. Finn så kreditnotaen og klikk på Kjede. I det neste bildet velger du fakturaen som skal kjedes mot kreditnotaen. Gjør så det samme med den andre kreditnotaen. Da disse ikke går i null vil du sitte igjen med et gjenstående beløp på 119 kr på fakturaen som må betales. Når du så betaler dette til leverandøren får du en bankhendelse du kan matche mot den ubetalte fakturaen. På denne måten vil det gå i null. 

Håper dette var oppklarende!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 208421

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Takk Terje og Linn.

Det som er problemet mitt, Linn, er at jeg har ingen faktura å velge der. Det du beskriver har jeg selvfølgelig forsøkt å gjøre. Akkurat det at jeg ikke har faktura å kjede mot kreditnota gjorde nødvendig å søke hjelp.

Terje, i prinsippet, har jeg forståelse hvordan man gjør dette, men det er bruk/funksjon av programmet som er utfordringen her.

Highlighted

Hei, Mila.

Jeg sender deg en mail slik at vi kan avtale en tid jeg kan nå deg per telefon. Svar på den, så skal vi få sett på hva som skjer der 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 208421

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei. Vi skulle vel blitt kontaktet av deres support senter pr telefon etter at defe fikset tilgang problemene. Men ingenting skjedde hittil.

Highlighted

Hei, Mila.

Jeg sendte deg en mail den 6.1. jeg ikke har fått svar på. Det var litt problemer med tilgangen, men det går an å ordnes på noen andre måter. Jeg skrev om disse i mailen. Svar på den, så skal vi få sett på dette 🙂

Gi beskjed om du ikke har mottatt mailen.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei, 

Jeg prøver å kreditere noen fakturaer. Men etter jeg har opprettet en kreditnota går det ikke å kjede den mot fakturaen. Det er ingen fakturaer å velge. Vet du hvordan jeg kan løse det?

Mvh

Eirik