avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Leverandørfaktura

Hei

Dette ser for meg, som ikke kan regnskap, merkelig ut.

Jeg har registert en leverandørfaktura, avgift for etablering av AS, fra Brreg.

Men for å få balanse i bokføringen må jeg legge til en linje, se vedlegg.

Det jeg ikke skjøner er om det forsvinner penger ut av regnskapet når fakturaen er betalt?

5 SVAR 5
Highlighted

Re: Leverandørfaktura

Hei,

Her har du registrert en inngående faktura. Den står som ubetalt til det blir postert et bankbilag som blir knyttet til denne fakturaen. Du kan registrere betaling av en leverandørfaktura slik som vist i denne artikkelen. Når en betaling av en leverandørfaktura bokføres, går pengene ut av bank.

Håper dette er til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Mvh Tobias Aune Supportkonsulent Visma Mamut AS.

Logget på supportsak: 71897

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Det anbefales at stiftelseskostnader føres debet 2030 kreditt 2400. Problemet er at 2030 ikke kommer opp som valg i nedtrekksmenyen for leverandørfakture. Prøver man å registrere bilaget manuelt, kreves det at det kobles mot registrert leverandørfaktura. Hvordan løses dette?

Highlighted

Hei Kjetil,

Det er en del kontoer som ikke er aktive i vinduet for registrering av leverandørfakturaer. Når du velger konto kan du derimot hake av for "Vis inaktive poster" i listen over kontoer. Du vil da få se også de kontoene som ikke er aktive, og få mulighet til å velge disse.

NB: Merk at dette ikke er et svar til om dette er korrekt måte å bokføre bilaget på. Er du usikker på det regnskapstekniske rundt dette vil vi anbefale at du sjekker det med vårt faglige forum.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer:  245666

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

Levrandørfaktura datert 31.12.16. Jeg starter eAccounting fra 1.01.17 ( helt nybegynner), programmet spørre meg om opterte ny år, hva jeg skal gjøre?

Highlighted

Hei, Edita.

Skal du legge inn denne leverandørfakturaen i sammenheng med inngående balanse? Jeg anbefaler deg å ta en titt på denne artikkelen om inngående balanse. Her kan du og lese om hvordan du registrerer fakturaer fra tidligere system. Det er anbefalt å velge 1.1. som dato for å slippe å opprette et nytt regnskapsår.

Håper dette er til hjelp. Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂