avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

MichelleG
CONTRIBUTOR *

Leverandørreskontro - trekke fra faktura?

av MichelleG

Vi har en leverandør der utgående saldo sjeldent stemmer mot det vi faktisk får faktura for. Spurte tidligere dere om hjelp ang dette, da vi ofte betalte mer enn det selve fakturaen til slutt endte opp med. Da fikk jeg beskjed om å sette det vi betalte for mye av over på reskonto.

Men nå er jeg i en motsatt situasjon. Vi har nå betalt lavere inn til dem enn det fakturaene egentlig har vært på. Men når jeg skal avstemme kasse/bank mot faktura har jeg kun fått muligheten til å velge delbetaling. Så nå ligger det to leverandørfaktura som ikke er helt registrert, siden vi skulle trekke fra det som er på Leverandørreskontoen. Hvordan skal jeg gå frem for å få fakturaene registrert som betalt ved å trekke fra denne kontoen? 

4 SVAR 4

av Jørn Karlsen

Hei

Har du betalt mindre enn fakturaen velger du del betaling, slik at rest på fakturaen blir stående ubetalt.

Er det en grunn til at dere ikke betaler hele eller bare deler av fakturaen? I utgangspunktet skal betalingene være lik fakturaen.

Slik dere nå fører så vil dere sitte igjen med mange beløp som ikke er fullt betalt, og dette må føres bort.

For å gi deg et korrekt svar, må du beskrive hva årsaken til at ikke hele beløpet blir betalt?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

MichelleG
CONTRIBUTOR *

av MichelleG

Som jeg beskrev i innlegget så har vi betalt for mye på tidligere fakturaer & når vi bestiller varer fra dem må det "forskuddsbetales". Derfor har vi betalt for lite, men den orginale fakturaen består - ettersom vi har penger til gode på leverandørreskontoen vår. 

Så jeg må få betalt det resterende på disse to fakturaene via leverandørreskontoen vår. Men når jeg prøver å "registrere betaling" så får jeg ikke dette opp som et alternativ. Så hvordan kan jeg trekke fra det vi har på den kontoen mot disse fakturaene?

Se vedlagte bilder.

av Jørn Karlsen

Hei

Du skal da føre differansen på samme konto som du fører selve kostnaden.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

MichelleG
CONTRIBUTOR *

av MichelleG

Okei, takk. 
Men per nå sitter jeg med 1.804,35 kr i pluss på reskontoen dems. Hvordan får jeg trekt dette beløpet & balanseført det så fakturaene blir betalt?