avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Jorgei
CONTRIBUTOR ***

Likviditetsprognose

av Jorgei

Hei.

Jeg klarer ikke å forstå likviditetsprognosen.

Jeg har en positiv saldo på driftskontoen som også stemmer med 1920 bankinnskudd. Så har jeg 2 ikke forfalte leverandørfaktura som ikke utgjør mer enn ca 50% av bankinnskudd. Jeg er ikke mva registrert, så det ligger ingen mva oppgjør på vent.

Likviditetsprognosen viser allikevel negativt..

Kan noen opplyse meg 🙂

7 SVAR 7
Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Hei igjen. Saldo på driftskonto er prikk lik driftskonto i saldobalansen. Har 2 registrerte fakturaer som er lagt inn i eAccounting, men ikke forfalt - de utgjør som sagt på langt nær det som står på konto.

Noe mer jeg må/bør sjekke?

Godkjent løsning
Sergei Kuchma
VISMA

av Sergei Kuchma

Hei hei ‌‌

Skal prøve å forklare hvordan Likviditetsprognose virker med ett eksempel fra min testkonto (se bilde vedlagt)

På bilde ser vi da utgående/inngående fakturaer og det som ligger på banken. Det som jeg får på uke 29 beløp er på 3364 NOK.

Hvis vi beregner slik: 2000 inn minus 1000 ut (utgående faktura som er ikke forfalt) og plus banken 2364 som ligger på banken så får vi følgente: 2000 - 1000 + 2364 = 3364 på uke 29. Mens vi ser også en litten dipp på uke 31 det er der den utgående fakturaen på 500 blir forfallt. Så systemet regner da minus 500 der og og der vi ser MVA merke er det beregnet MVA da blir det enda mindre. 

Uanset er det slik at hvis jeg ikke produserer utgående fakturaer så vil prognose gå nedover litt og litt, for at firma har da kostnader framover. Det du kan gjøre er å trykke på markeringene per uke uansett om den går i pluss eller minus og se hva er det som skaper dipp på en aller annen uke. Gi lyd om du vil se på dette sammen så kan vi se på dette sammen og finne ut av det 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning ‌‌ Dette hjelper både oss og andre brukere i Community ‌‌

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Sergei Kuchma

Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Hei igjen.

Jeg har fortsatt feil i likviditetsprognosen i Visma eAccounting for mitt firma. Bokført saldo stemmer med saldo på bank - og jeg har samme feil som sist. Jeg tenker det vil ta for lang tid å forklare her, og luer på om dette kan tas over telefon/teams?

Godkjent løsning
Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Hei igjen.

I dag sjekket jeg inne på systemet, og nå stemmer likviditetsprognosen (jeg mener jo at jeg er i stand til å regne likviditeten manuelt...). Systemet må ha tulla litt med ett eller annet her om dagen, for tallene da var helt ute på viddene. Det er ikke ført noe som helst siden jeg registrerte saken - men i dag stemmer beløpet på krona - nei på øret :-).

Saken er løst, men hva problemet var vites ikke 🙂

av Sergei Kuchma

Hei,

Kan du sjekke om Driftskonto og Bokført saldo stemmer på likviditets prognose?

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Sergei Kuchma

Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Jeg ser at i kurven som er en del av likviditetsprognosen så er beløpet for denne uka feil. Når jeg trekker fra ubetalte lev faktura så får jeg den negative likviditeten. Med andre ord er ikke beløpet på inneværende uke lik beløpet på driftskonto som står ute til høyre for kurven

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen