Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

MVA-melding 2018

Jeg har ført utgående fakturaer og skal sende inn mva-melding for 2018. Dette er et lite firma med årlig rapportering av mva. Når jeg trykker ny MVA-melding får jeg opp feilmelding om at det var funnet avvik - 19 stk feil der årsaken er avvikende dato. Når jeg går inn på bilagene ser jeg at dette er fjorårets regnskaps-års bilag. Disse er ført på 2017 og burde dermed ikke hatt noe å si for mva-meldingen for 2018? Er det noen som kan hjelpe meg med å med å forstå det som er feil?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: MVA-melding 2018

Hei Jan,

Får du opp feilmelding om at det foreligger avvikende dato på dine bilag skyldes dette en eller flere føringer gjort i etterkant av innsendt mva-periode. Har du allerede bokført mva-melding for en periode for deretter å føre bilag på samme periode vil mva meldes inn på neste periode med en melding om avvikende dato. Du kan da gå inn på mva-meldingen for 2017 - Velge Handling - Angre for deretter å bokføre samme melding på nytt. Mva-meldingen vil da inkludere de bilagene du fikk i avvik ved innrapportering for 2018.

Dersom du ikke ønsker å angre tidligere bokført mva-melding kan du se bort ifra melding om avvik i systemet og velge å bokføre mva-meldingen for 2018. Før du signerer meldingen i Altinn må du likevel forklare grunnen til avviket.

(Merk: Angre mva-melding fungerer kun på senest innsendte mva-melding. Har du bokført mva-melding i etterkant av perioden du ønsker å endre må du først angre eks. 2018 for deretter å angre 2017.)

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support