avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

MVA- melding avvikende dato på avskrivningsbilag

Hei.

Når eg nå skal levere årlig MVA- melding for 2016, for eg opp at eg må kontroller 19 vedlegg. Dette er avskrivningsbilag for 2015, kommer med avvikende dato som feilmelding.

Hva betyr dette?

Leverte mva-melding uten noen avvik for 2015.

Mvh

Jarle 

3 SVAR 3
Highlighted

Re: MVA- melding avvikende dato på avskrivningsbilag

Hei

Nå kan jeg ikke svare helt klart på dette da jeg ikke har mer informasjon enn det du viser over her.  Men her kan det se litt ut som at du muligens har ført avskrivningsbilag og brukt kontoer med MVA kode på. Dersom disse er ført etter at MVA perioden for 2015 er lukket så kommer de over i MVA-meldingen for 2016. Så det du bør sjekke er om disse avskrivningsbilagene er ført med mva kode, og da evenuelt korrigere mva koden til "ingen mva" da jeg regner med du ikke skal ha MVA på avskrivningsbilagene. Dette korrigerer du på et og et bilag under bilagsoversikten, og korriger mva kode.

Sjekk det og kom evnetuelt tilbake til oss om du trenger mer hjelp.

Mvh Christina, eAccounting support.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei.

Eg har benyttet meg av eiendelskontering kontormaskiner o.l for avskrivning av dette utstyret. Eg ser nå at den ligger inn med en MVA kode 02. Eg ser ikkje hvor eg kan endre denne, det ligger jo automatisk inne i systemet. Se screenshot:

Er det en feil i avskrivningsmodulen for kontormaskiner då?

Jarle

Highlighted

Hei

Det er ikke noe feil med avskrivningsmetoden. Det er bare at den metoden da velger en konto det er mva kode på. 

For å forhindre at den fører flere avskivninger med mva så kan du gå inn i kontoplanen og sette koden til "ingen mva". Innstillinger - Kontoplan - søk opp kontoen - rediger.

For de bilagene der det allerede har kommet opp mva så kan du korrigere mva føringen på disse.

Da gå du til Regnskap - bilagsoversikt - finner de bilagene det gjelder - handling - korriger mva kode. Så setter du den til ingen mva her.

Mvh Christina, eAccounting support.