avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

MVA-melding

Hei!

Jeg skal sende inn første mva-melding og dermed også en tilleggsmelding for tilbakegående avgfitsoppgjør. 

Skal denne tilleggsmeldingen lages manuelt i altinn (har har laget et underbilag i Excel, samt kopiert de aktuelle bilagene) eller kan jeg hente den ut fra eAccounting etter at hovedoppgaven er sendt og jeg har endret mva-koder på de innkjøpene som skal tas med i beregningen? Hvis det da er meningen at jeg skal korrigere MVA kode på alle bilagene...

Jeg syns det er veldig lite informasjon om akkurat dette...og vanskelig å finne helt klare retningslinjer på hvordan det regnskapsmessig skal gjøres. 

Jeg har også fulgt retningslinjer på Visma Support for å etterfakturere mva, og da vises ikke dette salget som mva-pliktig salg. MVA blir riktig i mva-meldingen, men grunnlaget står som 0. Dette er feil i følge Skatteetaten... Kan jeg også her korrigere MVA kode på bilaget for å få dette riktig, eller må jeg bare korrigere manuelt i Altinn? Jeg er redd jeg lager mer krøll enn nødvendig i oppgaven....

Jeg ringer Skatteetaten i morgen, men håper dere også kan svare!

mvh Anne Lise

1 SVAR 1
Highlighted

Re: MVA-melding

Hei

I eAccounting så er det ikke noe som heter tilleggsmelding. Det er kun vanlige MVA meldinger. Men dersom du har ført bilag tilbake i tid, og ført disse korrekt med tanke på mva koder og mva føringer på kontoer osv. så vil MVA meldingene tilbake i tid fylles ut og være mulig å bokføre og sende inn. 

Om det er rett å sende disse inn fra eAccounting eller som tilleggsoppgaver fra altinn kan vi på teknisk support dessverre ikke svare på. 

Da jeg ikke vet hva du har ført sånn helt konkret så er vet vanskelig for meg å se om det er best å gjøre dette fra eAccounting eller fra altinn manuelt.

Nå ser jeg vi ikke fikk svart deg før det hadde gått litt tid. Men om du trenger mer hjelp her så ring oss gjerne på 45 50 61 50 så kan vi få mer konkret info om hva du har gjort og da fått gitt deg mer konkrete svar.

Ønkser deg en fin dag!

Mvh Christina, eAccounting support