avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

MVA oppgave. Endring av MVA periode.

Hei.

Har gjort noe galt, men håper det er mulighet å rette opp i dette...

1. Skulle sende mva oppgaven og kunne ikke gjøre dette kun for en del av 2014 (startet bedrift i oktober). Det kom periode oktober 2015-desember 2015.

2. Prøvde å endre periode i innstillinger, men lyktes ikke. Fikk feilmelding at det er registrert aktiviteter i 2015 og det er ikke mulig å velge kun 2014.

3. Har laget 3 separate oppgaver okt-nov-des 2014 og sendt dette til S.etaten. Fikk så klart avslag da jeg er registrert med årlig innlevering av mva oppgaven.

4. Hvordan er det mulig nå å sette alt tilbake for å sende rett oppgave? Evt. andre måter å løse problemet på.

Takk.

1 SVAR 1
Highlighted

Re: MVA oppgave. Endring av MVA periode.

Hei Mila,

Hvis du har valgt å starte regnskapsåret ditt fra 01.10.14-31.12.14 får du noe som heter avvikende regnskapsår. Dette er i utgangspunktet tiltenkt sesongbetonte virksomheter. Her finner du en fin oversikt på hva det innebærer og kravene som stilles: http://www.smbinfo.no/162/sporsmal/hva-avvikende-regnskaps%C3%A5r .

Dette er grunnen til at du får utfordringer med å levere momsoppgaven på årsbasis. Hadde du valgt 01.01-31.12 når du startet opp med programmet, ville momsoppgaven kunne leveres på vanlig måte fra systemet.

Alternativ 1: Fylle ut og levere momsoppgaven manuelt i Altinn

Alternativ 2: Nullstille Visma eAccounting, for å så velge 01.01-31.12 som første regnskapsår. Deretter legge inn føringene igjen for å så opprette momsoppgaven på nytt. http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAc...

Et forslag kan også være å levere momsoppgaven manuelt nå ettersom det haster, for å så nullstille programmet og velge riktig regnskapsår. På denne måten vil du unngå å møte på samme utfordring ved neste levering.

Om du har ytterligere spørsmål til dette bistår jeg gjerne!

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS