avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

N Dybdahl
CONTRIBUTOR *

MVA registrert - tilbakegående inngående MVA

av N Dybdahl

Hei! Skal prøve å forklare;

Jeg stiftet et AS i september. Siden da og frem til 01.02.2017 er det foretatt anskaffelser for rundt 240.000 NOK

Jeg registrerte alle anskaffelser i regnskapet som inngående MVA (selv om jeg på den tiden ikke var mva reg - jeg viste jeg ville bli det ila første termin 2017).

Jeg ble mva reg nå 01.02.2017.

Hvilken periode skal jeg velge som første mva-melding i visma.
Og hva blir konsekvensen?

Første melding jeg kan sende i altinn er for Jan-Feb 2017.
Her kommer jeg til å føre inn tidligere anskaffelser slik at jeg får igjen moms på ca 40.000

Er det slik at jeg må nulle ut all MVA for 2016 (i et bilag) og så føre dette inn igjen som inngående mva i bilag 01.01.2017?

På forhånd takk 🙂 

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, igjen.

Jeg har nå fått undersøkt dette litt nærmere.

Har man fått godkjent fradrag fra dag én kan man ta ut rapporter og summere opp mva fra Visma eAccounting. Dette kan man så sende inn manuelt med en oppgave i 2017-termin i Altinn. Hver mva-termin må så avsluttes i Visma eAccounting (mva-melding/-er må bokføres), men når man får spørsmål om meldingen skal sendes til Altinn svarer man nei.

Om dere har flere spørsmål angående dette, eller om dette ikke passer i deres tilfelle, vil jeg anbefale vårt faglige forum hvor dere kan få svar fra regnskapsfører slik at dere får dette riktig.

Bård, jeg skal óg ta dette videre angående en eventuell video eller artikkel for dette 🙂

Ønsker dere begge en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 235573

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Dybdahl og Bård. 

Jeg skal undersøke dette og komme tilbake til dere så fort jeg vet mer.

Ønsker dere begge en fin dag 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 235573

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
N Dybdahl
CONTRIBUTOR *

av N Dybdahl

Visma; 

Kunne dere fått sett på denne? 🙂

BaardJ371
CONTRIBUTOR *

av BaardJ371

Til Visma support:

Dette med MVA-registrering og første MVA-oppgave burde dere laget en egen video om. Det er nok mange som sitter med spørsmål rundt dette. Jeg har samme problemstilling som Dybdahl, og har fått beskjed fra Skatteetaten om at vi kan bruke "tilbakegående avgiftsoppgjør ved innsending av tillegsmelding for registreringsterminen". Det er imidlertid vanskelig å finne info om hvordan dette gjøres i praksis i Visma eAccounting. 

Takk for raskt svar! 🙂

Mvh Bård J