Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

MVA registrert

Hej 

Har nu kommit över belöpsgränsen  och företaget är MVA registrert. Hur för jag/lägger till  MVA på mina framtida fakturor? 

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: MVA registrert

Hei Anniko,

Gå inn på Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger. Ved Mva- periode endrer du fra Ikke mva- pliktig til for eksempel Hver termin. Husk å lagre når endringer er gjort. MVA vil da fremkomme etter org.nr neste gang du oppretter en faktura.

Merk: Når du blir momspliktig må du også huske å endre artikkelkontering på artiklene dine fra uten moms til for eksempel Varer høy mva. Det er denne som styrer hva slags moms du får på fakturaene dine.

Trenger du å etterfakturere mva kan du lese mer om dette her.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community!

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR **

Jeg driver et as startet høsten 2017. Bruker visma eaccounting. Har nå søkt om mva registrering.

Endrer som du sier i denne strengen til mva.pliktig og endrer art. moms koke på varer. Blir det riktig og også dele alle innkjøpspriser på 1,25 for å få de uten moms, og dele alle salgspriser tilsvarende ?

Er det andre ting jeg må huske når jeg går over til mva-pliktig.

Siste faktura som passerte mva grense ( 50000) tenker jeg å kreditere i sin helhet ( den er ikke sendt ut) og så fakturere på nytt med mva. Blir det rett og fornuftig ?

Hei Finn,

Gjør du et innkjøp av en vare eller tjeneste vises mva-beløpet på kvittering/faktura. Du har da valget å huke av for "Registrer beløp inklusive Mva", noe som innebærer at mva-beløpet utregnes automatisk fra innkjøpsprisen.

Oppretter du en kundefaktura med en artikkel/tjeneste som benytter en Mva-sats (eks. 25%) vil det automatisk utregnes et Mva-beløp på fakturaen til kunden. Du vil da få oppgitt prisen ekskl. mva samt mva-beløpet.

Har du meldt deg inn i merverdiavgiftsregisteret, endret til Mva-pliktig under dine innstillinger i eAccounting samt endret Mva-sats på dine artikler/tjenester behøver du ikke å tenke på noe mer.

Når det gjelder sak nummer tre så har du to valg:

1. Krediter faktura som har blitt opprettet til kunden og opprett en ny med Mva-beløpet. Dersom du hadde hatt sendt ut faktura uten Mva til kunden før registrering skal også en kreditnota sendes ut med ny faktura.

2. Registrer faktura uten Mva og send til kunde. Deretter oppretter du en faktura på bare Mva-beløpet (Les her) som også sendes til kunden.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community!

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support